علاقمندی روستائیان به اجرای واکسیناسیون سایربیماری ها/واکسیناسیون طیور محلی ۱هزار و ۱۱۸روستا

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری ، طرح واکسیناسیون  طیور محلی در برابر بیماری نیوکاسل براساس تفاهم نامه همکاری میان دو سازمان دامپزشکی و بسیج سازندگی کشور به صورت هم زمان در ۱۲ استان در حال اجراست.

تاریخچه بیماری نیوکاسل و راه های انتقال بیماری

بیماری نیوکاسل برای نخستین بار در سال ۱۹۲۶ در جاوه اندونزی و شهر نیوکاسل انگلستان گزارش شد ، انتقال جانبی این بیماری از طریق ترشحات دستگاه تنفسی ( مهمترین راه) و دستگاه گوارش صورت می گیرد، آلودگی آب، دان، وسایل و تجهیزات مرغداری توسط مدفوع و نیز آلودگی برخی از واکسن ها ( از جمله برونشیت و آبله) به ویروس نیوکاسل در انتقال بیماری نقش دارند.

200px Fsse pesse toirtchaedje c2

بسیاری از گونه های پرندگان ( وحشی و اهلی )نسبت به این بیماری آسب پذیرهستندو مرغ ها آسیب پذیرترین و مستعد ترین پرندگان و اردک و بوقلمون کمترین آسیب پذیری را در برابر این بیماری دارند .

ویروس این بیماری در خلال دوران بیماری و در دوره ایی محدود و در طول دوران نقاهت می‌تواند پخش شود ، همچنین برخی از پرندگان قادر هستند که ویروس نیوکاسل را برای مدت یک سال با خود حمل کرده و در محیط پخش کنند .

بیماری نیوکاسل در بسیاری از کشورهای جهان ، بومی و خاص همان مناطق است، برخی از کشورهای اروپایی نیز برای سال های دراز عاری از این بیماری کشنده و ویروس هولناک بودند . دوره بروز این بیماری با توجه به نوع آن بین چهار تا شش روز است ومیزان مرگ و میر در دوران بیماری به این عوامل بستگی دارد: میزان کشندگی ویروس مورد نظر، کشش ویروس، چگونگی پاسخ دادن به ایمنی واکسن، وضعیت محیطی و وضعیت گله .

علائم بیماری در فرم های  مختلف عصبی،تنفسی،گوارشی،عصبی-تنفسی در طیور قابل تشخیص است و برخی از نشانه های بیماری شامل؛سرفه کردن و نفس نفس زدن، بال های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و عدم انجام فعالیت های عادی، فلج شدن کامل پرنده، تخم مرغ های پرندگان آلوده پوسته های زبر و یا نازک دارند و همچنین آلبومین آن ها می‌تواند حالت آبکی داشته باشد، تولید تخم مرغ کم شده و در برخی مواقع نیز تولید قطع می‌شود. مدفوع پرندگان مبتلا اسهالی بوده و سبز رنگ است، همچنین تورم در بافت های اطراف چشم و گردن پرندگان درگیر با این بیماری دیده می شود .

علاقمندی روستائیان به اجرای واکسیناسیون سایربیماری ها

به دلیل خطرناک بودن بیماری نیوکاسل در مرگ و میرپرندگان محلی، مازندران یکی از مراکز پایلوت طرح واکسیناسیون رایگان بود.

مسئول بسیج سازندگی شهرستان تنکابن در گفت و گو با خبرنگارسازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه طرح واکسیناسیون طیور محلی در ۵۸روستا به اجرادرآمد ،گفت:بسیجیان در قالب ۱۵ تیم اردوی جهادی به اجرای طرح واکسیناسیون طیور در روستاهای شهرستان تنکابن پرداختند.

ton.8

یعقوب کرمی پور با اشاره به رضایت مندی و ابراز خرسندی مردم نسبت به اجرای طرح واکسیناسیون طیور محلی،افزود:بسیاری از روستائیان علاقمند هستند تا طرح اجرای واکسیناسیون بیماری های دیگر هم به صورت رایگان در استان اجراشود.

علی محسنی،نماینده سازمان بسیج سازندگی شهرستان بهشهر درگفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه طرح واکسیناسیون طیور محلی در ۱۸روستا به اجرادرآمد، گفت:در این طرح ۱۸ تیم دو نفره از بسیجیان بهشهری شرکت داشتند.

صابرجنتعلی پور ،مسئول بسیج سازندگی شهرستان رامسر هم در گفت و گو با خبرنگارسازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، گفت:طرح واکسیناسیون طیور از سوی ۳۰ بسیجی در ۲۵روستای شهرستان رامسر به اجرادرآمد.

واکسیناسیون طیور محلی ۱هزار و ۱۱۸روستا

مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگارسازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران تلفات بیماری نیوکاسل در میان طیور کشور را بیشتر از سایربیماری ها عنوان کرد وگفت:به همین دلیل طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی با همکاری سازمان دامپزشکی و بسیج سازندگی کشور به اجرادرآمد.

حسین رضوانی با اشاره به اینکه قرار بود طیور ۵۰درصد روستاهای مازندران واکسینه شوند،افزود:باید در ۱هزار و ۸۷۶روستا در مدت ۳ روز طرح واکسیناسیون بیماری نیوکاسل اجرا می‌شد که به دلیل سردی هوا و بارش برف در مدت یک هفته در۱ هزار و ۱۱۸ روستای استان اجراشد.

 رضوانی  با بیان اینکه واکسن مصرفی در این طرح از نوع نیوکاسل زنده مقاوم به حرارت است،افزود: این واکسن آشامیدنی است وبا حل شدن در آب به خورد طیور داده شد.

وی از پایان طرح در عصر دیروز خبرداد و اضافه کرد:با همکاری نیروهای بسیج سازندگی توانستیم این طرح جامع را در استان به اجرادرآوریم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه در سال گذشته هم طرح واکسیناسیون طیور با نیروهای خودمان در تعداد محدودی روستا به اجرادرآوردیم،گفت:در سال گذشته مجبور به اعزام نیرو به روستاهای مختلف استان بودیم ولی با توجه به اینکه بسیج در روستاها دارای نیرو بودند، در سال جاری چنین مشکلی نداشتیم.
مدیرکل دامپزشکی مازندران  با اشاره به رایگان بودن واکسن نیوکاسل برای روستائیان در این مرحله،اضافه کرد: هزینه دارو و امکانات لازم واکسیناسیون به صورت رایگان از سوی اداره کل دامپزشکی مازندران تامین شد ودراختیار نیروهای بسیج از قبل آموزش دیده ، قرار گرفت.

 و ی افزود: ادارات دامپزشکی شهرستان ها  در اجرای طرح واکسیناسیون طیور محلی نظارت داشتند.

به گزارش خبرنگارسازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،اجرای طرح واکسیناسیون طیور محلی در ۱۲استان کشور تدبیری مناسب برای کاهش بیماری و آسیب های مالی و جانی شد،با توجه به اینکه هر ساله دولت هزینه بسیاری صرف درمان بیماری ها می کند که بار سنگینی برکشور تحمیل می کند، نیاز است این طرح برروی سایر بیماری ها به ویژه بیماری مشترک انسان و حیوانات به اجرادرآید.

شاید در نگاه نخست تامین هزینه پیشگیری برای دولت بسیار سخت باشد ولی مسلما از هزینه‌های درمان بیماران کمتر و به صرفه تر است و علاوه براین ناراحتی،استرس و نگرانی در جامعه به دلیل بیماری را کاهش می دهد که اثرات روانی مثبتی دارد.

انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا