لزوم آزمایش دام های وارداتی به کشور برای مبارزه با بیوتروریسم

 دکتر محمد رضا حسنجانی روشن یکی از برگزیدگان پنجمین جشنواره تحقیقات طبری در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،گفت:مقالات  بسیاری در موضوع های مختلف از جمله تب مالت وهپاتیت نوشته ام که به عنوان مرجع در دنیا استفاده می شوند.

استاد هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  با بیان اینکه  حدود ۷۰ مقاله در مجلات ISI دارم،افزود:بیش از ۴۰ مقاله در مجلات فارسی زبان به چاپ رسانده ام.

وی دلیل انتخاب خود به عنوان برگزیده درپنجمین  جشنواره تحقیقات طبری را چاپ بیش از ۹ مقاله که به عنوان مرجع در کتاب های معتبر دنیا رفرانس شدندو جزو برد تخصصی کشور و دنیا هستند،عنوان کرد.

دکتر روشن با اشاره به اینکه بیشتر در قسمت بالینی فعالیت دارم،اضافه کرد: با همکاری بسیاری از دانشمندان دنیا حتی پلی سیبرم (نتایج تحقیقات)درمان تب مالت را به همراه تعدادی از محققان در یونان نوشتیم که در مجله خارجی چاپ شد و استقبال بسیاری از آن صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سئوال که برای پیشگیری از بیماری تب مالت چه باید کرد،گفت:با توجه به اینکه آلودگی دام ها سبب آلوده شدن لبنیات و ابتلا به بیماری تب مالت می شود،باید دام ها را از آلودگی خارج کنیم.

دکتر روشن پاستوریزه کردن شیر را از عوامل پیشگیری در بیماری تب مالت عنوان کرد و افزود:در برخی مواقع ورود دام آلوده به کشور هم سبب بیماری می شود.

برگزیده پنجمین جشنواره تحقیقات طبری در باره مبارزه با بیوتروریسم که خسارات بسیاری به کشور وارد می کند،گفت: لازم است درمناطقی که دام وارد کشور می شود، قرنطینه ایجاد و دام ها مورد آزمایش قرار بگیرند.

 وی افزود:مسئولان باید تدابیری بیاندیشند تا دام هایی که  از کشورهای آسیای مرکزی ، افغانستان و پاکستان وارد می شوند در ابتدا معاینه وسپس  وارد جامعه شوند.

دکتر روشن با اشاره به اینکه در جنگ جهانی اول کشور ژاپن کک ها را آلوده به طاعون کرد وبا ریختن در یکی از جزیره های کشور چین میلیون ها سرباز را کشت بدئون اینکه کسی بفهمد،افزود:سال ها بعد چینی ها متوجه موضوع شدند،اضافه کرد:  در حال حاضر هم  تروریست ها در شرف تهیه همین روش ها علیه ایران هستند،بنابراین مسئولین باید هوشیار باشند و در هنگام ورود هر دامی به کشور آزمایشات لازم را برای سالم بودن آن انجام دهند.انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا