یک مخترع مازندرانی دستگاه خرد،خشک و ضدعفونی کننده پوشال ساخت

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،محمدخسروی که کارشناس ارشد تغذیه دام و طیور از دانشگاه علوم کشاورزی گرگان است،درباره نحوه کار دستگاه می گوید: طول دوره پرورش و نگهداری مرغ مادر گوشتی ۶۴ هفته است که در این دوره باید بر روی بستر نگه داری شود.

وی با بیان اینکه جمع شدن بستر در طول چند هفته تشکیل گاز آمونیاک می دهد،می افزاید:این گاز به همراه خیس وکثیف شدن بستر،مرغ را دچارآسیب دستگاه تنفسی،حساسیت نسبت به بیماری کوکسیدوز،افزایش وقوع التهاب کیسه های هوایی و ملتحمه چشم،ایجاد تاول های سینه ،تأخیربلوغ جنسی، افزایش تخم بستری و کاهش کیفیت تخم مرغ نطفه دار می کند.

خسروی با اشاره به اینکه کثیف شدن بستر در مرغ داری سبب چسبیدن بستر کف پاشنه طیور می شود،اضافه می کند:وقتی کف پاشنه خروس دچار آلودگی شود،بر فرآیند جفت گیری تأثیرمنفی گذاشته و درصد باروری تخم مرغ را پایین می آورد.

این کارشناس تغذیه دام و طیور با بیان اینکه هر تخم مرغ مادر حداقل هزارتومان قیمت دارد که براثر عدم باروری و بیماری قابل استفاده نیست، ادامه می دهد:دستگاه ما با خرد،خشک و ضدعفونی کردن بسترسبب تمیزماندن محل پرورش مرغ مادر و پیشگیری از بروز بیماری می شود.

عضو سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران که دستگاه خود را با شماره ۸۹۱۴۱ به ثبت رسانده است،می گوید: یک مدل مشابه به تازگی دراسپانیا تولید شده، اما در ایران و کشورهای دیگر از دستگاه های غیر اختصاصی جهت انجام این امر و یا با استفاده از شیوه دستی (کارگر، با استفاده از بیل چهار شاخ) عمل به‌هم زدن بستر را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه چندنمونه از دستگاه خرد،خشک کن و ضدعفونی کننده پوشال ساخته و وارد بازار کرده است،می افزاید:در حال تولید انبوه دستگاه با کمک اسپانسر هستیم ولی برای تکمیل دستگاه نیاز به حمایت مالی دارم.

خسروی ۴ سال سابقه تدریس در آموزشکده و هنرستان کشاورزی داردو معتقد است برای تشویق افراد به سمت اقدامات پژوهشی در ابتدا باید محیط آموزشی امکانات لازم را در اختیار آنان قراردهد.

این مخترع که زمان تحصیل در هنرستان و دانشکده کشاورزی در المپیاد های علمی رتبه چهارم و نخست را کسب کرده است،می افزاید:در حال حاضر یک مقاله ISIبا عنوان comparison of gamma-Irradiation and enzyme supplementation to eliminate antinutritional factors inrice bran in broiler chicken diets و دو مقاله در کنفرانس بین المللی کنفرانس بین المللی مدیریت پرورش و تغذیه دام در آمستردام، هلند وکنفرانس بین المللی تبریز دارد.

عضو سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران می گوید:نیازی نیست که همه افراد پژوهشگر تربیت شوند بلکه استفاده از استعداد و توانمندی آنان در جامعه دارای اولویت و اهمیت بیشتری است.

این کارشناس ارشد تغذیه دام و طیوربا بیان اینکه یک محقق و پژوهشگر دارای دنیایی متفاوت با دیگران است،ادامه می دهد:افراد خلاق (پژوهشگر)با شکست خوردن احساس پیروزی می کنند،چون سبب تجربه ای جدید و تکمیل ایده های آنان می شود.

خسروی عقیده دارد یک محقق همه چیز را در به دست آوردن پول نمی بیند و درک اطرافیان و محیط زندگی آنان، برای این افراد مهم است.

وی ادامه می دهد: یک خبرنگار علمی برای موفقیت در فعالیت رسانه ای  باید کار علمی کرده وسختی های آن را درک کرده باشد.

 انتهای پیام:ن.ک

پیمایش به بالا