سردار علی اکبر علیزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری مرکزی به مناسب سالروز صنعت دفاعی، با اشاره به وضعیت صنایع دفاعی قبل از انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از انقلاب ایران یکی از اغمار امریکا بود و تولیدات دفاعی ایران را مستشاران آمریکایی تعیین می‌کردند و ما در حد حمالان و کاربران رده پایین صنایع دفاعی بودیم.

وی افزود: اگر قطعه‌ای از این وسایل خراب می‌شود ما اجازه تعمیر نداشتیم و باید آن وسیله را به برای تعمیر به امریکا ارسال می‌کردیم در مجموع ارتش ما زیر مجموعه‌ای از ارتش امریکا با همان ماموریت‌هایی که ایالت متحده برای آن تعریف می‌کرد، بود.

فرمانده سابق منطقه مرکزی با اشاره به وضعیت ارتش بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب در مجموعه نیروهای مسلح در خدمت انقلاب قرار گرفتند، ارتشمان شد ارتش قهرمان جمهوری اسلامی و نیروهای جوان، مومن و معتمد هم تبدیل به یک سازمانی به نام سپاه پاسداران سازماندهی شدند که وصل به دریای بی‌پایان مردم بود.

مسئول مرکز آموزش عالی کوثر تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی که از آن به جنگ جهانی یاد می‌شود با اتحاد نیروهای داخلی یک میلیمتر از خاک کشور به دشمن داده نشد و ایران یک کلمه هم از شعارهای خود عقب نشینی نکرد.

علیزاده با اشاره به اتمام جنگ تحمیلی دفاع مقدس گفت: ارتش ایران و نیروهای مسلح ایران حد و حدودش از حد ارتش‌های منطقه‌ای و همسایگان فراتر رفت یعنی دیگر ما همسایه‌ای نداشتیم که بتواند با ما هم آوردی داشته باشد.

فرمانده دانشکده علویون خاطرنشان کرد: در حمله‌ای که امریکا به افغانستان و عراق داشت ما این جنگ را تجزیه و تحلیل کردیم و نقاط قوت و ضعف امریکا را شناسایی کردیم و بر اساس آن ساخت صنایع دفاعی خودمان را گسترش دادیم، به طور مثل امریکایی‌ها در غافلگیری و یا عملیات نامتقارن ضعف داشتند ما هم رفتیم به همان سمت و نیازمندی‌های خودمان را سامان دادیم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی نیروهای مسلح ایران اظهار کرد: امروز ارتش و نیروهای مسلح ایران صد در صد نیازمندی‌هایشان را در داخل کشور تامین می‌کنند و اینکه چه سلاحی بسازیم؟ چرا بسازیم؟ به چه اندازه بسازیم؟ را خودشان تصمیم گیری و انتخاب می‌کنند.

فرمانده سابق منطقه مرکزی بیان کرد: به طور مثال ما در جنگ تحمیلی حتی پهپادهای تجاری هم نداشتیم ولی امروز انواع پهپادها از جمله نظامی با برد چندصد کیلومتر و حداقل یک شبانه روز مقاومت پروازی که به صورت آنلاین اخبار را مخابره می‌کند را خودمان می‌سازیم.

مسئول مرکز آموزش عالی کوثر با اشاره به وضعیت موشکی ایران گفت: از لحاظ موشکی به گونه‌ای شده‌ایم که هرچیزی که نیاز کشور باشد می‌سازیم و این موضوع را از سخنان مقام معظم رهبری در پاسخ گزافه گویی اسرائیل می‌توان دریافت که فرمودند: اگر اسرائل دست از پا خطا کند حیفا و تل آویو را با خاک یکسان می‌کنیم.

علیزاده تصریح کرد: در بحث دریایی هم باید بگویم که نیروی دریایی ایران در زمان شاه از خلیج فارس بیرون نرفته بود ولی امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش قهرمانمان تمام اقیانوس‌های عالم را یکی پس از دیگری طی می‌کند و زمانیکه اسرائیلی‌ها قصد دست درازی داشتند ناوچه‌های ارتش جمهوری اسلامی رفتند و در بندر لازقیه سوریه پهلو گرفتند و قدرت نمایی کردند.

وی با اشاره به تحلیل وضعیت فعلی صنعت دفاعی ایران گفت: امروزه از همه جهات ایران در بالاترین جایگاه صنایع دفاعی قرار گرفته است و حتی امریکایی‌ها صنعت موشکی ما را نشانه گرفتند و به بهانه برجام می‌خواهند صنعت دفاعی را خاموش کنند.

فرمانده سابق منطقه مرکزی بیان کرد: شهر زیرزمینی موشکی گوشه‌هایی‌ از توان موشکی ایران است و ایران تا جایی که نیاز داشته موشک ساخته و آنقدر در این زمینه قوی هستیم که امریکا و اسرائیل به شدت از جمهوری اسلامی می‌ترسند و می‌دانند که قدرت حمله به ایران را ندارند.

مسئول مرکز آموزش عالی کوثر با اشاره به صحبت‌های اخیر سرلشکر حسین باقری گفت: امریکایی‌ها بدانند که حداقل هزار کیلومتر پایگاه‌هایشان را باید از ایران دور کنند و بدانند که تمام منافعشان در خطر است.

گفت‌وگو از مهسا شمس کلائی