جشنواره مهارتی زیست فناوری در مازندران برگزار می‌شود

 به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی مازندران به نقل از خبرگزاری علم و فناوری مریم ابدالی در ارتباط با برگزاری این جشنواره اظهار کرد:این جشنواره ترکیبی از نمایشگاه و کارگاه و مسابقه است که طی فراخوانی به فعالان این رشته در استان اعلام شده است.

وی با اعلام اینکه این جشنواره با مشارکت فنی حرفه‌ای،مرکز رشد طبرستان سازمان بسیج علمی مازندران و آموزشگاه آزاد برگزار می‌شود، تصریح کرد: به مدت دو روز این جشنواره و در روزهای ۱۳ و ۱۳ بهمن ماه طی مراسمی پیگیری می‌شود.

این پژوهشگر و محقق حوزه زیست فناوری هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن قابلیت‌های رشته زیست فناوری به مردم اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آشنایی کافی نسبت به این رشته در استان و حتی کشور وجود ندارد.

ابدالی خاطر نشان کرد: جایگاه زیست فناوری در سلول‌های بنیادی و مهندسی ژنتیک درمان بیماری ها به خوبی برای مردم تبین نشده است .

وی بیان داشت: دانشجویان با شناخت بیشتر از رشته های زیست فناری و گذراندن دوره ها و رشته های تخصصی بیشتر و بهتر جذب کار می شوند و حتی می توانند خلاقیت در فناوری داشته باشند و به عنوان کارآفرین مشغول به کار می شوند.

ابدالی تصریح کرد:  رشته زیست فناوری دارای فرصت‌های زیادی شغلی  است که به خوبی تبین نشده است.

وی یادآور شد: تجهیزات پیشرفته ای در دانشگاه علوم پزشکی و پاستور و مرکز رشد و کشاورزی و موسسات خصوصی فعال در این رشته وجود دارد در بخش آموزش در اختیار همدیگر قرار دهند.

محقق مازندرانی در مورد جایگاه زیست فناوری در کشور و استان گفت: زیست فناوری رشته ای است که در ایران از قدیم با وجود دانشمندانی مثل زکریای رازی شیخ بهایی وجود داشته اشت، در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بیش از ۳۰ سال این رشته در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تدریس می‌شود اما باید پذیرفت که در این مدت از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده نشده است.

ابدالی خاطر نشان کرد: ما باید با کمک گرفتن از زیست فناوری وابستگی به فرآورده های نفتی را به حداقل ممکن برسانیم و با تولید چند قلم دارو می توانیم درآمدی چندین برابر نفت ایجاد کنیم.

وی افزود: فرصت شغلی مناسبی در زمینه زیست فناوری وجود دارد که دانشجویان با کسب مهارت می‌توانند در مراکز علمی و دانشگاهی فعالیت کنند یا خودشان به صورت کارآفرین زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به قابلیت‌های این رشته و درآمد زائی مناسبی که دارد و قدرت تامین نیازهای کشور به نظر بنده می‌توان شاخه‌های این رشته دانشگاه را در سطح دانشگاه‌ها حتی به صورت اجباری تدریس کرد.

پیمایش به بالا