دکتر سیدکامران باقری از مشاوران حوزه صنعت کشور و از مدرسان مدیریت فناوری و مالکیت فکری در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا هدف از برگزاری فستیوال تخصصی نوآوریهای صنعت لوازم خانگی را تجاریسازی اختراعات در حوزه لوازم خانگی دانست و افزود: برگزاری فستیوال نوآوریهای صنایع لوازم خانگی اتفاق تازهای در حوزه اختراعات و نوآوریها بوده است.
مدیر اولین واحد مالکیت فکری صنعت کشور اظهار داشت: نمایشگاههای نوآوری و اختراعات فضای فردی دارد به این صورت که افراد بنا بر علائق شخصی به سمت نوآوری و ثبت اختراع و ساخت نمونه اولیه میروند و با تلاش زیاد دستاورد خود را به بخش صنعت عرضه میکنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها اختراعات از سوی شرکتها و صنایع بزرگ به ثبت میرسند؛ از این رو زمینه مساعدتری برای کاربردی شدن دستاوردهای تحقیقاتی وجود دارد.
این دانشآموخته مدیریت فناوری و حقوق مالکیت فکری، با تاکید بر این که در ایران ۹۰ درصد از مخترعان با صنایع ارتباطی ندارند، خاطر نشان کرد: این امر سبب شده است که مخترعان و صنایع هر کدام مسیر جدگانهای را طی کنند و در بسیاری از موارد این دو از پتانسیلهای طرف مقابل بیاطلاع بودند.
وی برگزاری فستیوال تخصصی نوآوریهای صنعت لوازم خانگی را زمینهای برای ارتباط میان مخترعان و نوآوران با بخشهای صنعتی دانست و یادآور شد: در این فستیوال نوآوران در کنار صاحبان صنایع قرار گرفتند و توانستند توانمندیهای خود را عرضه کنند.
باقری حضور پر رنگ شرکتهای خدماتی حوزه فناوری در این فستیوال را از مزیتهای دیگر آن نام برد و اضافه کرد: : اختراعات عرضه شده در فستیوال تخصصی اختراعات حوزه لوازم خانگی پس از طی فرآیند پذیرش، اصالتسنجی و ارزیابی فنی انتخاب و از سوی صاحبان ایده به صورت حضوری برای سرمایهگذاران و تولیدکنندگان معرفی میشوند که این امر زمینه تعامل بین هر دو طرف را فراهم میکند.
به گفته وی از میان اختراعات عرضه شده، ۷ نوآوری کاربردی در حوزه صنعت لوازم خانگی در این فستیوال معرفی میشود.