به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، عباس بحری با اشاره به تاریخچه طرح ملی طراحی و ساخت توربین بادی ملی در پژوهشگاه نیرو اظهار کرد: طراحی و ساخت توربین بادی به سال ۸۶ برمیگردد. پژوهشگاه نیرو از ابتدای تاسیس در دهه ۷۰ در محور انرژی بادی چندین پروژه را به انجام رسانده بود که این طرحها عمدتاً بر طراحی و ساخت توربینهای کوچک و متوسط و پتانسیلسنجی مناطق کشور متمرکز بود. اما در سال ۸۶ تصمیم گرفتیم که به سمت طراحی و ساخت پروژه توربین مگاواتی حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: فاز مطالعات مقدماتی تعیین سایز مکانیزم و روششناسی پروژه در سال ۸۸ به سرانجام رسید و از سال ۸۹، پروژه چهار ساله طراحی و ساخت توربین بادی ۲ مگاواتی به کارفرمایی شرکت توانیر و پژوهشگاه نیرو کلید خورد. فاز طراحی کامل توربین که بدلیل وجود تحریمها تماما بر اساس توان داخلی و توسط متخصصین پژوهشگاه به انجام رسید، در سال ۹۳ پایان پذیرفت؛ اما انعقاد قرارداد ساخت نمونه به دلیل اهمیت اطمینان از توانمندی سازنده یک ساله به درازا انجامید تا این که قرارداد مشارکت برای ساخت نمونه نخست توربین بادی ملی در آبان ماه ۹۴ با حضور مقام عالی وزارت نیرو میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا مبادله شد.
بحری تاکید کرد: با توجه به تجارب ارزنده شرکت مپنا در تولید محصول توربین بادی مگاواتی و تعامل دو تیم طراحی و ساخت در یکسال گذشته، مسیر اجرایی شدن مدارک فنی تولید شده در شکل مناسبی پیش رفته است و تاکنون عملیات ساخت و برپایی توربین بادی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که عمدتاً به تامین، ساخت و یا خرید اجزای توربین مربوط میشود.
وی اضافه کرد: کل پروژه تقریبا ۷۰ درصد پیشرفت دارد و امید میرود نیمه نخست سال آینده به نقطه بهرهبرداری از نخستین واحد توربین بادی ملی برسیم.
مدیر طرح توربین بادی ملی پژوهشگاه نیرو افزود: تامین کامپوننتهای اصلی گیربکس، ژنراتور، کانورتر و سیستم کنترل همچنین دراختیار گرفتن زمین سایت، آماده سازی محوطه برپایی کارگاه موقت و نصب دکل ۸۰ متری دادهبرداری اطلاعات باد و راهسازی و تامین برق با پیشبینی ظرفیت نهایی سایت از اقداماتی است که در سالهای گذشته توسط پژوهشگاه انجام شده است.
بحری گفت: سایت علی آباد به لحاظ پتانسیل بادی و نیز دسترسی به نقطه مورد نظر در شرایط مناسبی قرار دارد؛ به طوری که متوسط سالانه سرعت باد آن بیش از ۷ متر بر ثانیه است. همچنین نزدیکی سایت به بزرگراه قزوین – زنجان مزیت دیگری است و با همکاری و حمایت مسؤولان استانی امید میرود احداث نیروگاه بادی موجب توسعه صنعتی منطقه نیز شود.
مدیر طرح توربین بادی ملی پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه توربین ملی مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و انجام شده است، گفت: در بحث طراحی توربین هماکنون در نقطهای قرار داریم که میتوانیم توربین بادی را در ظرفیتهای گوناگون و بر اساس دانش کسب شده حتی متناسب با شرایط نقاط مختلف کشور طراحی کنیم. همچنین این امکان را داریم در طراحی توربینهای وارداتی تغییراتی را لحاظ کنیم که توربین متناسب با شرایط آب و هوایی کشور بهبود کارکرد داشته باشد.
بحری تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی و ساخت توربین بادی بوده، به نحوی که بتوانیم با بومیسازی طراحی و ساخت محصول، زمینه را برای اشتغال جوانان کشور در سطوح تخصصی گوناگون فراهم کنیم و با پوشش سهمی از بازار توربین کشور، بخش بزرگتری از زنجیره ارزش را در کشور حفظ کنیم. با این رویکرد طراحی توربین ملی به گونهای صورت گرفته است که به سهولت میتوان ۶۵ درصد تجهیزات آن را ساخت داخل کرد و در صورت وجود تقاضای مناسب، این نسبت تا ۸۵ درصد هم دست یافتنی است. در این مسیر پتانسیلهای مناسبی در کشور شناسایی شده، به گونهای که میتوان با برنامهریزی کارآمد کامپوننتهای اصلی توربین شامل پره، برج، اجزای ریختهگری، پوستههای مرکب، ژنراتور و حتی گیربکس را در کشور تولید کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه مرکز توسعه فناوری توربین بادی برای آینده این است که بتواند روندی را که در سالهای اخیر شکل گرفته، ادامه داده و با فراروی قراردادن سند راهبردی و نقشه راه بهرهبرداری از انرژی باد و تکیه بر ظرفیتهای پژوهشی، فنی و مهندسی کشور و مدیریت یکپارچه آن، جایگاه ایران را در کنار کشورهای پیشرو در این صنعت تثبیت کند.ایسنا/
انتهای پیام