به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، بهرهوری بیشتر به معنی نیاز به سوخت کمتر است که در نهایت باعث وزن کمتر هواپیما و مجددا بهرهوری بیشتر است.
رویای پرواز کارآمدتر همیشه در ذهن دانشمندان مرکز تحقیقات ایمز ناسا بوده است؛ اکنون، طراحی بال فوق سبکی که بطور فعال تغییر شکل میدهد، میتواند نقش مهمی در آینده هوانوردی زیستسازگار ایفا کند.
این گونه بالها میتوانند بهرهوری ایرودینامیکی را در خودروهای پروازی آینده به وسیله کاهش کشش ناشی از سطوح کنترل سخت مانند فلپ، اِلوران یا سکان ارتقا بدهند.
تحقیقات پیشین در زمینه ایرودینامیک نشان داده بود که شکل بال میتواند تاثیر زیادی در پرواز داشته باشد اما تاکنون یک شکل بال عالی ساخته نشده بود.
بهترین شکل در حال حاضر به عوامل زیادی از جمله وزن هواپیما، سرعت پرواز و قصد خلبان برای صعود به ارتفاعات بالاتر یا کاهش ارتفاع بستگی دارد.
این امر بدان معنی است که یک بال محکم با تعداد محدود سطوح متحرک، تنها یک نوع مصالحه بوده و نمیتواند کارآمدترین شکل برای هر نوع پرواز باشد.
به گفته محققان، این بال تغییر شکل دهنده از واحدهای سازنده مواد کامپوزیتی پیشرفته فیبرکربن ساخته شده است. این اجزای سازنده بر روی یک شبکه یا ترکیبی از سازههای تکرار شونده مونتاژ میشوند. شکل ترکیب این اجزا میتواند میزان خمش آنها را تعیین کند.
این بال همچنین شامل فعالکنندهها و رایانههایی است که آن را تغییر داده و خم میکنند تا به شکل مطلوب در زمان پرواز دست یابد.ایسنا/
انتهای پیام