تقلب علمی یعنی ظلم به دیگران / بهره گیری از کلام خداوند، پایه و اساس معنویت درمانی است

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، ما مسلمانان در هنگام تولد که چشم به دنیا می‌گشاییم با نجوای اذان به دنیا سلامی می کنیم و کلام نور بخش قرآن در تمام طول زندگی با ما همراه است تا اینکه در هنگام به آغوش گرفتن مرگ و سفر به عالم معنوی، هنگامی که در گودالی تنگ و تاریک می خوابیم همین صدای روحانی ما را به خود می آورد.

براساس این گزارش، قرآن کریم که معجزه جاوید و بزرگ خالق یکتاست، تنها مرجعی است که حقایق دنیا و آخرت را به ما می نمایاند و بر دانستن و دانایی در عمق وجودمان تأکید می‌کند.

IMG15142143

کسب علم و معرفت از ارزش های اساسی اسلام

به گفته معاون حوزه امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان مازندران یکی از ارزش های اساسی اسلام ،کسب علم و معرفت است، به طوری که هر گاه که به علم دست یابیم، در واقع به حقیقت دست یافته ایم و حقایق یعنی همان خداوند.

حجت الاسلام سید ابوالحسن میرعمادی با بیان اینکه یکی از وجوه تمایز دین اسلام با سایر ادیان داشتن معجزه ای به نام معجزه الهی نقل شده است،ادامه می دهد:کتاب قرآن به عنوان معجزه الهی دربردارنده معارف و حقایقی است که خداوند علم آموزی را نشان می دهد؛اگر هم در ادیان دیگر این مباحث بوده ولی در دین اسلام همه چیز معطوف به معرفت است و جنبه شناختی دارد.

آیه های قرآن، راهنمای علم آموزی انسان

وی بیان می کند:خداوند در ۵ آیه سوره نخست قرآن مانند (اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ)با کلمه بخوان آغاز می کند که همین موضوع نشان می دهد که قرار است انسان به علم برسد.

این روحانی با اشاره به اینکه انسان بدون علم ، شناخت و معرفت تنها منحصر به خوردن و آشامیدن می شود که بدین صورت انسان در ردیف فرشتگان قرار نمی گیرد ، می‌افزاید:تنها زمانی که انسان علم و معرفت لازم را به دست آورد از فرشتگان بالاتر می شود .

وی بیان می کند:انسانی که به سلاح علم مجهز نباشد هم‌ردیف چهارپایان است.

روش های علم آموزی در قرآن

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه خداوند خطاب به انسان می فرماید:اتو العلم یعنی ما به تو علم دادیم ، می افزاید:

روش های درست علم آموزی را می توانیم از قرآن بیاموزیم که شامل چند روش است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان مازندران روش علم آموزی مستقیم را استفاده از معلم برای یادگیری عنوان می کند و می گوید:خود خداوند، پیامبر و ائمه اطهار معلم ما هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۲۵سوره نحل (اُدع ُ الی سَبیل ِ ربّکَ بالحکمه ِ و المَوعظه ِ الحَسنه ِ وَ جادِلهُم بالتی هِی احسنُ انَّ ربّکَ هُوَ اعلم بمن ضلّ عن سَبیله ِ وَ هُوَ اعلم ُ بالمُهتدین َ )که انسان را با سخن نیکو به سمت اسلام دعوت می کند،ادامه می دهد:روش دوم استفاده از مباحثه و سئوال کردن است که آیه ۱۸۹سوره بقره (یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ ۖ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)مبین آن است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه الگو پذیری یا تقلید از یک الگو هم یکی از روش های مستقیم علم آموزی است،می گوید:خداوند در آیه ۲۱سوره احزاب به این موضوع اشاره کرده است و اسوه و الگویی به ما معرفی می کند و می گوید از آن پیروی کنید.

استادحوزه علمیه مازندران با اشاره به راه های غیرمستقیم علم آموزی ، می افزاید:تفکر و تعقل کردن یکی از این روش هاست که خداوند در آیات بسیاری از جمله آیه ۱۹۱ سوره آل عمران با این معنی (الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ )کسانی که در همه حال تفکر می کنندبه این نتیجه می رسند که ما را باطل نیافریدی)به این موضوع اشاره می کند.

وی برعهده گرفتن نقش یا ایفای نقش را یکی دیگر از روش های غیرمستقیم علم آموزی می داند که با تجسم شکل ظاهری موجودات (مثلا کودکان را به طبیعت ببریم و آسمان را به آن ها نشان دهیم که بدون ستون ایستاده است ) تا متوجه پیام اخلاقی آن شود.

این روحانی بیان می کند: در آیه ۳۱سوره مائده بیان شده که خداوند دو کلاغ را می فرستد و یکی از آن ها، کلاغ مرده را دفن می کند تا به قابیل نشان دهد تا چگونه برادر خود را دفن کند که این آیه نشان دهنده همان ایفای نقش است.

تأکید خداوند بر تواضع در برابر عالم

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به اینکه در آیات کلام خداوند تأکید برعلم آموزی شده است،می گوید:در برخی روایات اشاره می شود که یک عالم با ۷۰هزار عابد مقایسه شده و وظیفه شاگرد یا علم آموز هم سنگین می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه شاگرد یک عابد با علم آموزی به خداوند تقرب می جوید که همین سبب سنگین شدن وظیفه او در برابر آموزگار خود می شود،ادامه می‌دهد:حضرت موسی (ع)با توجه به اینکه از پیامبران اولوالعزم است، زمانی که به شاگردی حضرت خضر (ع)می‌رود ،احترام بسیاری برای ایشان قائل می شود که در قرآن به آن اشاره شده است.

وی ادامه می دهد:حضرت موسی (ع)از حضرت خضر (ع) اجازه می گیرد تا از او درس بیاموزد،احترام به استاد اینگونه است ،این تواضع سبب افزایش عظمت و بزرگی حضرت موسی (ع) می شود.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه خداوند هیچ گاه پیامبر را با اسم (محمد«ص»)صدا نمی کند بلکه یا اَیُهَا الرَسول خطاب می کند، می افزاید:این موضوع نشان دهنده جایگاه معلمی و بزرگی پیامبر است تا همه بدانیم که او معلم ماست و خداوند در واقع به ما می آموزد که آداب سخن گفتن را رعایت کنیم.

تقلب علمی یعنی ظلم به دیگران

این روحانی با اشاره به اینکه تقلب فی نفسه بد نیست و به معنای انقلاب است،ادامه می دهد:زمانی که تقلب برای امیال شخصی،استفاده از جریان و دست انداختن به اموری به نفع خودمان باشد، بد است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه آیه ۹۶سوره طه به تقلب اشاره کرده است، می گوید: تقلبی که امروز در علم رواج یافته نوعی ظلم محسوب می شود، چون با تقلب، جای شخص دیگری که ممکن است صالح تر باشد، گرفته می‌شود.

حجت الاسلام میرعمادی عقیده دارد که بسیاری از مفاسد جامعه به دلیل اینکه مقام شخص در این جایگاه نبوده و باید کس دیگری این مسئولیت را انتخاب می کرد، صورت می گیرد.

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه افراد ظالم در خیال خود را زرنگ می دانند ولی این نوع زندگی پایدار نمی ماند، می گوید:خداوند ظالمین را دوست ندارد.

140360 larg

دوری از افکار منفی با آموزه های قرآنی

یک روان شناس هم معتقد است که تأثیر دانستنی های قرآنی بر روی انسان بستگی به اعتقاد شخصی انسان دارد.

طالبعلی پورشریعه بیان می کند: اگر انسان بداند که دارای دو بعد جسمی و روحی است، در آن صورت با خواندن و تعالیم قرآنی به آرامش روحی می رسد.

وی با بیان اینکه آموزه های قرآنی انسان را از افکار منفی دور می کند،می افزاید:در کشور هایی مانند ایران که مردم مسلمان هستند، آموزه های قرآنی در نیک بختی انسان مؤثر است.

این مددکار اجتماعی با اشاره به «معنویت درمانی »که نوعی روش درمانی برای افراد دچار اختلال روحی و روانی است،می‌گوید:برای بازداری این افراد از اختلالات روانی ،اتصال به منبع قدرت (خداوند)کمک گرفته می شود.

پایه و اساس معنویت درمانی، بهره گیری از کلام خداوند

پورشریعه با بیان اینکه مرتبط شدن با خداوند سبب آرامش روحی بیمار می شود،می افزاید:پایه و اساس در روش معنویت درمانی، بهره گیری از کلام خداوند در قرآن،احادیث و روایات است.

این روان شناس با اشاره به تأثیر مکارم اخلاقی و توصیه های قرآنی در پیشرفت انسان،ادامه می دهد:در حال حاضر روان شناسان بزرگ بر روی معنویت درمانی کار می کنند.

این مددکار اجتماعی بیان می کند:معنویت درمانی در بیماری‌هایی مانند اعتیاد،سرطان،شوک های روحی بزرگ یا در افرادی که دچار توانمندی جسمی و روحی ضعیف هستند،بسیار تأثیر گذار است.

پورشریعه می افزاید:کامل ترین معجزه خداوند که همان قرآن است در تغییر سبک زندگی انسان و پیشبرد اهداف زندگی بهترین عامل موفقیت است.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،همان طور که کارشناسان می گویند بهره گیری از علم و دانستنی های قرآنی راه مستقیم، بدون ترس و دلهره برای رسیدن به آرامش و سعادت دنیوی و اخروی هر انسانی است؛بنابراین لازم است با اتکاء به کلام ارزشمند خداوند،شادی و خوشبختی را مهمان دل هایمان کنیم.

انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا