بررسی وضعیت کسب و کار از آموزش در مدارس تا بازار فروش

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری از مازندران،با روی کارآمدن هر دولت برنامه‌های جدیدی از سوی آن و با تصویب مجلس در کشور به اجرا درمی‌آید تا بتواند چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های مختلف را برطرف کند و به نوعی زندگی مردم بهتر از گذشته شود.

ولی وقتی پس از گذشت چند سال با افراد فعال در فضای کسب و کار صحبت می‌کنیم به مواردی اشاره دارند که هنوز آن‌طور که باید مورد توجه و حمایت دولت یا قوای دیگر قرار نگرفته‌اند.

بی توجهی به آموزش دانش آموزان در زمینه کسب و کار

به عنوان نمونه یکی از فرآیندهای حوزه کسب و کار آشنا نبودن افراد نسبت به نحوه فعالیت در رشته مورد علاقه است؛بیش از ۳۰ سال از انقلاب می‌گذرد ولی هنوز نتوانستیم در مدارس هدایت تحصیلی مناسبی داشته باشیم تا دانش‌آموزان ما در زمان انتخاب رشته با اراده‌ای مصمم مشغول به انتخاب و تحصیل در رشته مورد علاقه شوند.

به نوعی همیشه از زبان دوست و آشنا شنیده‌ایم که فرزندشان برسر چند راهی انتخاب رشته گیرافتاده و همین عاملی برای ورود والدین نسبت به انتخاب رشته برای او شده است.

وقتی با روان شناس بالینی که سالهاست در عرصه برق فعالیت دارد هم صحبت می شویم و از دلیل علاقمندی او به رشته فنی علیرغم تحصیل در رشته روان شناسی را می‌پرسیم پای آموزش و پرورش به وسط می آید.

 حسن راشد معتقد است  آموزش کارآفرینی باید از سنین پایین آغاز شود ولی متأسفانه سیستم آموزشی ایران قادر به شناسایی استعداد دانش‌آموزان نیست.

 درحالی که کشورهای خارجی براساس علاقه و استعداد دانش‌آموزان را تشویق به یادگیری می‌کنند و ملاک ارزیابی آنان را نمره قرار نمی‌دهند ولی در ایران این روند وجود دارد و در طول ۱۶ سال تحصیل، هیچ کار عملی به افراد آموزش داده نمی شود.

راشد افزود:درواقع دانش‌آموزان باید از سنین پایین نسبت به مشاغل مختلفی که در جامعه وجود دارد آشنا شوند، چون انگیزه شرط اصلی برای شروع یک فعالیت و ادامه آن است و در سنین پایین به وجود می‌آید.

ولی در حال حاضر بیشتر دانش‌آموزان به دلیل انجام برنامه درسی نظری و تکراری، اشتیاقی برای ماندن در مدارس ندارند به طوری که با افزایش تعطیلات خوشحال می‌شوند.

ax shomare yek

لازم است تا مسئولان آموزش و پرورش روند تدریس نظری را اصلاح کنند  تا دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های عملی در زندگی آینده پیداکنند.

از طرفی تست‌های استعدادیابی هم می‌تواند فرصتی برای شناخت توانمندی‌های دانش‌آموزان باشد ولی در ایران توجهی به سنجش و تشخیص استعداد دانش‌آموزان نمی شود و تحصیل کرده‌های ما هم صرفا به دنبال مدرک و پشت میزنشینی هستند.

 دانشگاه‌های ما هم به نوعی روند آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند و کمتر کلاس‌های عملی برای دانشجویان برگزار می‌شود، به طوری که علاقه‌ای به کار پژوهش و عمل در دانشجویان به چشم نمی‌آید.

حال تصور کنید که این دانش‌آموز که الفبای فضای کسب و کار هم فرانگرفته پس از چند سال درس خواندن ،خرج کردن هزینه و وقت به سمت بازار کار حرکت کند.

لزوم دانستن قوانین بازار برای ورود به فضای کار

آن هم بازار کار در شرایط کنونی که باید علاوه برداشتن شرایط مالی مناسب، تجربه و تخصص عملی برای کار هم داشته باشد.

و اما عیسی دماوندی که کارشناس الکترونیک است و چند سالی که وارد بار کار شده، دلایل دیگری برای موفقیت و انتخاب فضای کسب و کار در افراد ذکر می‌کند.

وی معتقد است که اگر یک بازاری صداقت و ارتباط مناسب با خریداران داشته باشد، موفقیت بیشتری در کار به دست می‌آورد.

درواقع باید کالایی با کیفیت تولید کنیم تا مورد قبول قرار گیرد ولی با توجه به داشته‌های ما، اگر کیفیت کار را بالاببریم قیمت کالا هم بالامی رود که یکی از ضعف های بازار همین است.

این کارآفرین گفت: هر کسی که تازه به بازار یا فضای کسب و کار وارد می شود باید بداند که فروش قوانین خاصی دارد که پس از مدتی آشنایی لازم برای تولیدکنندگان به وجود می‌آید،قیمت مناسب همراه با کیفیت کالا و گارانتی سبب جذب خریدار و پیشرفت در بازار می شود.

اگر در بازار فروش صداقت وجود نداشته باشد،چون یک تولیدکننده باید مدتی را صرف اعتمادسازی نسبت به فعالان بازار فروش کند به همین دلیل از نظر زمان برای تولید و فروش دچار عقب ماندگی می‌شود.

ax chohar

البته در کنار آموزش ندادن و آشنایی نداشتن به فضای کسب و کار، علاوه برموارد گفته شده از سوی دماوندی، باید واردات غیر اصولی و بدون برنامه‌ریزی کالای خارجی هم دلیلی بر موفق نشدن افراد در فضای کسب و کار به حساب آورد.

و اما نظرات مسئولان بخش علمی و فناوری هم نسبت به چالش‌های فضای کسب و کار شنیدنی است که بیشتر وارد جزییات موضوع می‌شویم.

معاون پارک علم و فناوری مازندران درباره تسهیل شدن فضای کسب و کار برای تازه واردین این عرصه عنوان کرد: در صورت به کارگیری درست قوانین حوزه امور دارایی و اقتصادی شرایطفعالیت در عرصه اقتصادی شرکت‌های نوپا تسهیل می‌شود،به طوری که اگر این قوانین بهطور نادرست استفاده شوند، مانع رقابت سالم و پویایی اقتصاد می­شوند.

موانع قانونی در راه­اندازی فعالیت­های اقتصادی

میثم سیفی مهم­ترین موانع قانونی در راه­اندازی فعالیت­های اقتصادی را ۴ مورد می‌داند که  فرآیندهای اخذ پروانه تولید، بهره برداری و مجوزهای الزامی برای فعالیت،  فرآیندهای مربوط به دریافت اعتبارات و تسهیلات مالی، امور مالیاتی، قانون کار و بیمه است.

درواقع عمده مشکلات برای شرکت­های کوچک و متوسط مباحث مربوط به قوانین کار و مالیات است؛علاوه براین موضوع نداشتن روحیه کارتیمی،مشورت کردن با دیگران و توان مدیریتی هم از مشکلات افرادی است که تازه وارد فعالیت‌های کسب و کار می شوند.

 انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا