کمبودآموزش های عملی در دانشگاه‌ها، عمده‌ترین مشکل آموزشی رشته عمران

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،تقی مفید دانشجوی دکترای مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

وی تحقیقاتی در زمینه مقاوم سازی سازه‌ها، بررسی رفتار سدهای بتنی، اثرات اندرکنش خاک و سازه و بررسی رفتار سازه‌های آسیب دیده انجام داده است ودر کنار فعالیت پژوهشی و آموزشی، در حوزه طراحی سازه‌های بتنی و فولادی نیز در یک شرکت مهندسی، مشغول به کار است.

گفت‌و گوی کوتاهی با وی انجام داده‌ایم که در متن زیر می خوانید:

به نظر شما مشکلات حوزه پژوهش در رشته مهندسی عمران محدود به چه عواملی است؟

به نظرم نه تنها رشته مهندسی عمران، بلکه تمامی رشته‌ها از کمبود بودجه در حوزه پژوهش رنج می برند و علت این امر، وجود شکاف بین علم و صنعت است.

امروزه در اکثر کشورهای دنیا، مشکلات صنعتی و علمی کشور، در دانشگاه و توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن کشور، حل می شود و در واقع، تحصیلات تکمیلی، یک شغل محسوب می شود که در درجه نخست موجب رشد صنعتی و اقتصادی کشور شده و از طرف دیگر، موجب درآمدزایی دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می شود.

درصورتی که در کشور ما اکثر کارهای پژوهشی صورت گرفته توسط دانشجویان و اساتید، با هدف تولید مقاله است که این امر، نه تنها مشکلات علمی و صنعتی کشور را برطرف نمی کند، بلکه سرمایه‌های ملی را صرف حل مشکلات سایر کشورها و حتی گاهی دشمنان خودمان می کند.

 – با توجه به کمبود بودجه در بخش پژوهش دانشگاهی، چه راه‌کاری برای رفع آن پیشنهاد می‌دهید؟

به نظر می آید که برای رفع مشکلات پژوهشی، در دو مقوله‌ی زیر اصلاحات لازم صورت گیرد.

در ابتدا قوانین وضع شده برای دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای تدوین شود که دانشجویان و اساتید را به سمت پژوهش‌های ملی و بومی سوق دهد.

امروزه منابع علمی بین المللی مانند ISI، اعتبار بیشتری نسبت به منابع داخلی دارند و ظاهر امر این است که اگر این منابع خارجی به عنوان معیار ارتقاء تحقیقات داخلی قرار گیرند، پژوهش‌های کشور با منابع معتبر علمی سنجیده می شوند ولی باطن امر این است که به صورت غیرمستقیم، پژوهش‌های صورت گرفته در کشور در راستای امیال کشورهای غربی قرار می گیرد.

بنابراین پیشنهاد می شود که معیار ارتقاء اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به متخصصین داخلی خبره واگذار شود و مطمئناً اساتید خبره کشور  درصورت حمایت عوامل مربوطه، قادر به این کار هستند.

دوم اینکه مسئولین سیاستگذاری‌های کلان کشوری، باید ارگان‌های صنعتی را ملزم  به استفاده از صنعت  دانش بنیان نمایند تا شکاف بین دانشگاهها و صنعت، پر شود.

با توجه به اینکه مسئولیت معاون آموزشی پژوهشکده علوم و فناوری سراج را برعهده دارید، مشکلات آموزشی در رشته مهندسی عمران را چه مواردی می دانید؟

به نظرم عمده ترین مشکل آموزشی در رشته عمران و سایر رشته‌ها، کمبود  آموزش های عملی در دانشگاه‌ها است. یعنی مباحثی که در دانشگاه آموخته می شود، بسیار متفاوت تر از صنعت موجود در بیرون از دانشگاه است که این هم مربوط به جدایی علم و صنعت می باشد.

تاکنون  چه تعداد از دانشجویان در فعالیت‌های آموزشی پژوهشکده علوم و فناوری سراج شرکت داشته اند؟

تاکنون حدود ۵۰۰ نفر، در دوره‌های آموزشی پژوهشکده سراج، شرکت کرده‌اند.

-دیده شده که مهندسان عمران از نقشه‌های دوستان یا همکاران خود در شهرهای دیگر برای دریافت نمره پایان ترم استفاده کرده‌اند، چرا این اقدام از سوی دانشجویان انجام می شود؟

به نظرم همه ی افراد دوست دارند که پروژه خودشان راانجام بدهند ولی دو عامل مهم باعث این کم کاری‌ها می شود، اصلی ترین عامل، عدم نظارت استاد مربوطه است به طوری که می‌توان گفت  اگر استاد مربوطه واقعاً متخصص باشد، به راحتی می تواند این کم کاری‌ها را تشخیص بدهد و جلوی آن  را بگیرد، دومین عامل هم اینکه نفس آدمی تنبل است؛ که اگر عامل اول اصلاح شود، عامل دوم هم برطرف می شود.

 

-مهم ترین مشکل رکود بازار مسکن را در چه می‌دانید؟

وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، تورم وبروکراسی پیچیده مراحل اداری در ساختمان سازی از مهم ترین مشکلات رکود بازار مسکن هستند.

-بر خی افراد  مجوز ساخت آپارتمان های تجاری یا مسکونی بدون داشتن پارکینگ و امکانات لازم در منطقه را دریافت کرده اند ، آیا راه کاری برای مقابله با این معضل وجود دارد؟

بله،در واقع دخالت عوامل غیرمتخصص در این امر، مانند شورای شهر و …باید حذف شود و دستگاه‌های نظارتی هم نظارت بهتر و دقیق تری اعمال کنند.
متاسفانه بی تفاوتی مدیران شهری در ساماندهی مبلمان شهری سبب چهره بد و نامناسب به ساختمان ها و محلات مختلف شهر شده است، مهم‌ترین دلیل این بی تفاوتی در چیست؟

عدم برنامه ریزی و وجود طرح تفصیلی مناسب در شهرهاو گاهی اوقات حضور مسئولین غیرمتخصص، عامل این معضل است.

-برخی کارشناسان عقیده دارند در پایان نیمه نخست سال جاری وضعیت مسکن بهتر می شود، شما چه نظری درباره این موضوع دارید؟

به نظرمی‌رسد که کارشناسان مربوطه، بر مبنای دلایلی مثل پایان انتخابات، حل شدن مشکلات اشتغال یا پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی به این نتیجه رسیده‌اند، به نظر بنده هم وضعیت مسکن،  در آینده ای نه چندان دور، ان شاءا… بهتر خواهد شد.

 

برخی مهندسان به دلیل بیکاری با گرفتن مقداری پول، مجوز مهندس ناظری خود را در اختیار افراد دیگر قرار می دهند، این موضوع چقدر در استان رشد داشته است و آیا آن ساختمانی که با مجوز فرد دیگر و نظارت واقعی فردی ناشناس ساخته می شود، امنیت و استحکام لازم را دارد؟

تجارب بنده و سایر همکاران نشان می دهد که در استان مازندران حدوداً ۶۰ درصد مجوزهای مهندسین ناظر، در اختیار افراد دیگر است و بالطبع ساختمان‌های ساخته شده نیز امنیت و استحکام لازم را ندارد.

-در پایان مواردی که به نظر خودتان دارای اهمیت است و در سئوالات به آن ها پرداخته نشده است، بفرمایید.

نظارت نامناسب برخی از شهرداری ها و ناعدالتی در دریافت هزینه‌های شهرداری از مردم از جمله ماده ۱۰۰ و درآمد شهرداری و در کنار آن سخت گیری بیش از حد و بیهوده در برخی از دفاتر نمایندگی سازمان های استان وبروکراسی  اداری پیچیده و غیر ضروری در امر ساخت و ساز مانند کاغذبازی های بیهوده که سبب رفت و آمد بیش از حد به شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان می شود،مشکلاتی در حوزه مهندسی ساختمان است که باید به آن‌ها توجه شود.

 انتهای پیام/

 

پیمایش به بالا