از سویی دیگر با توجه به سیاستهای سند چشمانداز ۱۴۰۴ که سال ۱۳۸۳ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان برنامهای برای پیشبرد اهداف کشور تدوین شد، دستیابی به مقام نخست منطقه در حوزه علم و فناوری و برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم به عنوان اهداف والای حوزه علم و فناوری انتخاب شدند؛ اهدافی که باید طی ۹ سال آینده جامه عمل بپوشند.
آنچه که تا به امروز در یکی از اصلیترین زمینههای مربوط به توسعه علم و فناوری رخ داده، فعال شدن بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانشبنیان در حوزههای مختلف بوده است، شرکتهایی که برای به ثمر نشستن اهدافشان علاوهبرتکیه بر توان و پشتکار متخصصان حوزه، نیاز به حمایتهای عمیق از سوی مسؤولان امر به ویژه در سالهای ابتدایی شروع به کار دارند.
بر این اساس؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نظر دارد با انجام مصاحبههایی با مسؤولان شرکتهای دانشبنیان مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه و پیشرفت این شرکتها را بررسی و از مسؤولان امر پیگیری کند.
امیر اسماعیل ثقفینیا، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانشبنیان در این راستا طی گفتوگویی با ایسنا با بیان اینکه طراحی نظام کشور در حوزههای مختلف وارداتمحور است، اظهار کرد: زیربنا و فرهنگ کشور بر اساس واردات شکل گرفته است، به نحوی که اقبال مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی است.
وی با اشاره به مؤلفههای تولید کالای دانشبنیان با سه مشخصه “تکنولوژی برتر”، “ارزشافزوده” و “توان رقابت با کالای مشابه خارجی”، افزود: زیربنا و فرهنگ جامعه باید آمادگی بخشیدن حیات به درخت نونهال شرکتهای دانشبنیان را داشته باشد، این در حالی است که بیعنایتی به تولیدات شرکتهای دانشبنیان مشکلساز شده است.
ثقفینیا ادامه داد: از سویی دیگر عدم اعتقاد مدیران ارشد و میانی کشور در ارگانهایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی به شرکتهای دانشبنیان یکی از اصلیترین موانع در مسیر حرکت شرکتها است.
وی افزود: همچنین نگاه اداره دارایی و مالیات که حداقل ۲۵ درصد سهام موجودیت شرکتهای دانشبنیان را دارد، یک نگاه شراکتی نبوده؛ بلکه این اداره نگاهی گزمهوار به این شرکتها دارد.
وی با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان ۱۰ سال باید کار کنند تا بتوانند روی پای خود بایستند، گفت: سازمان تامین اجتماعی باید به صورت سالانه به دریافت هزینههای مرتبط با خود اقدام کند، نه اینکه پس از ۱۰ سال برای دریافت هزینهها به شرکتهای دانشبنیان مراجعه کند.
ثقفینیا همچنین تبلیغات برای بازاریابی محصولات دانشبنیان را نیازمند یک تحول دانست و تصریح کرد: بازاریابی خارجی و داخلی برای عرضه محصولات دانشبنیان مناسب نبوده و نیاز است در این زمینه برنامههای مدونی تدوین شود؛ چراکه برگزاری جشنواره و کلاسهای آموزشی برای بازاریابی راهکار حل مشکلات نیست.
وی در ادامه هرم آموزشی کشور را محدودیتی در مسیر شرکتهای دانشبنیان عنوان کرد و افزود: پاشنه آشیل شرکتهای دانشبنیان “نیروهای دارای مهارتهای ویژه” است؛ این درحالی است که کشور در تربیت نیروی مهارتی، کارآموز و فوق دیپلم توفیق چندانی کسب نکرده است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که مدیران اجرایی کشور به شرکتهای دانشبنیان اعتقاد نداشته باشند، نمیتوان انتظار داشت ایدهپردزان با انگیزه در این حوزه فعالیت کنند.
منبع:ایسنا