استقرار ۲۷ هسته فناور در مرکز رشد/تجاری سازی محصولات تولیدی شرکت ها

 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی ساری در سال ۱۳۹۲ به دلیل دغدغه هایی که نسبت به اشتغال زایی دانشجویان وجود داشت، فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر این مرکز با قبول ایده های دانشجویان و حمایت از آنان سعی در افزایش اشتغال جوانان و کمک به پیشرفت کشور دارد؛در حال حاضر دکتر محمد محمدزاده، عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ساری مسئولیت مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی(فناوری اطلاعات در صنعت) را بر عهده دارد ، گفتگوی کوتاهی پیرامون نحوه فعالیت مرکز رشد و خدماتی که به دانشجویان می دهد با وی انجام داده ایم که در متن زیر می خوانید:

کمی درباره نحوه آغاز به کار مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی ساری توضیح می دهید؟

از سال ۹۲ یکی از دغدغه های حوزه علمی دانشگاه ، کاربردی شدن آموزش دانشجویان بود، با توجه به اینکه دانشجویان پس از فراغت از تحصیل دنبال کار اداری بودند و امکان اشتغال برای همه آن ها در دستگاه های دولتی وجود نداشت، به همین دلیل راه اندازی مرکز رشد برای حمایت از دانشجویان را به معاون پژوهشی دانشگاه درمیان گذاشتم و پس از موافقت دانشگاه در آذرماه سال ۹۳ مرکز رشد افتتاح شد.

در حال حاضر ۴ مرکز رشد تخصصی در استان داریم که شامل ساری، بابل ،آمل ،تنکابن که به ترتیب در حوزه های آی تی ،شیلات،گیاهان دارویی و حوزه کشاورزی و مرغداری فعالیت دارند.

در مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی واحد ساری هم سعی داریم که آی تی را در حوزه های مختلف کشاورزی، گردشگری ، توسعه استان و..وارد کنیم.

تاکنون چند ایده در مرکز رشد پذیرفته شده و آیا تنها مختص دانشجویان است؟

در این مرکز ایده های استادان هم پذیرفته می شود ولی تمرکز ما بیشتر روی پذیرش دانشجویان است؛۶۰ ایده از طرف دانشجویان و استادان به مرکز رشد آمده که پس از بررسی داوران ۲۷ ایده پذیرفته شد که همه آن ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دارای محصولات استراتژیک کشوری  هستند.

در حال حاضر ایده های خوبی (هسته های فناور)مثل دستگاه آبرچاپ که مانند عابربانک در هر زمانی قادر به پرینت هست، دستگاه موقعیت‌یاب خودرو و سایت ویندی که بحث آموزش در مسیر اتغال را دنبال می کند،در این مرکز نمونه‌سازی شده است.

چه خدماتی به ایده های مستقردر مرکز می دهید؟

۲۷ نوع خدمت شامل؛استقرار در مرکز رشد، خدمات دفتری فکس و تفن و اینترنت،شرکت در نمایشگاه، بازاریابی و فروش محصولات و..است.

در واقع هر ایده ای که وارد مرکز رشد می شود در ۲ قالب تقسیم بندی می شوند؛درگروه نخست هسته ها یعنی گروه یا شخص حقیقی که دارای ایده و قصد انجام کاری دارند ، این افراد در حدود ۶ الی ۹ ماه برای تثبیت ایده در مرکز رشد مستقر می شوند و در طول این مدت اگر نیاز به سرمایه گذاری برای اجرا و پیاده سازی ایده دارند تا سقف ۱۰ میلیون تومان روی آن ایده سرمایه گذاری می کنیم.

اگر شرکتی پس از ۶ ماه نتوانست ایده خود را به نتیجه برساند، داوران نحوه کار آن ها را مورد بررسی قرار می دهند و می بینند آیا واقعا شرکت برروی ایده کار کرده و نتیجه نگرفته یا هزینه حمایتی را در جای دیگری خرج کرده است، اگر واقعا کار کرده باشند هزینه را پس نمی گیریم ولی در صورت انجام کاری دیگر، مبلغ حمایتی را می خواهیم.

البته این سرمایه گذاری برروی هر ایده ای انجام نمی شود و باید فرد یا گروه ایده دهنده توانمندی انجام کار و در درجه نخست اعتقاد به کار خود داشته باشد ولی متأسفانه بسیاری از استارت آپ ها در ایران موفق نیستند چون اعتقاد و پایبندی لازم به ایده ندارند.

در گروه دوم که واحدهای فناور قرار می گیرند سرمایه گذاری به این صورت است که ابتدا ایده کسب و کار از سوی داوران در ۳ مرحله مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تأیید در شورا، تا ۳۰ میلیون تومان از واحد مورد نظر حمایت می کنیم.

اگر واحد یا شرکت مورد نظر با حمایت ما به نتیجه و سود مناسب رسید، هزینه حمایت شده را از شرکت می گیریم تا به بقیه واحدها کمک کنیم؛در صورت ساخت نمونه اولیه از سوی شرکت هم خودمان محصول را خریداری  و از مراحل تولید تا بازاراز آنان حمایت می گنیم تا محصولات خود را تجاری سازی کنند.

البته واحدی به نام توانمندسازی هم در مرکز رشد داریم، به این واحد افرادی که دارای ایده هستند ولی دانش لازم برای پیاده سازی ایده خود را ندارند مراجعه می کنند و ما آن فرد را به شرکتی معرفی و آن ها هم فرد را به خدمت می گیرند و در طول این مدت توانمندی او هم برای پیاده سازی ایده خود افزایش می یابد و می تواند پس از مدتی خودش شرکتی راه اندازی کند.

مقدار سرمایه گذاری در صنایع تولیدی شرکت ها تا چقدر است؟

این موضوع به حوزه کاری واحد سرمایه گذاری دانشگاه ها ارتباط دارد، ولی می دانم تا اندازه ای که صاحب شرکت نشویم می توانیم برروی صنایع تولیدی سرمایه گذاری کنیم؛در حال حاضر هم نمونه هایی داریم که دانشگاه هزینه های میلیاردی روی آن ایده ها انجام داده است.

البته بگویم که دانشگاه دارای آزمایشگاه و کارگاه های مجهز و دارای بیش از ۱۸ هزار متر فضا است که شرکت ها می توانند برای تولید محصولات از آن ها استفاده کنند.

پیشنهادهایی هم به شرکت ها و کارخانجات بزرگ در خصوص حمایت از واحدهای (طراحی و توسعه) یا آرندی داده ایم، عقیده داریم که نداشتن واحدهای آرندی در شرکت ها و صنایع دلیل بزرگی برای توانایی نداشتن در رقابت با شرکت های خارجی است؛ در این پیشنهاد گفتیم که واحدهایی با همکاری متخصصان مرکز رشد و شرکت مورد نظر تشکیل شود ولی نتوانستیم ارتباط لازم را با شرکت ها شکل دهیم چون متأسفانه شرکت های داخلی اعتماد لازم را به توانمندی متخصصان کشور ندارند .

 واحدهای مستقر در مرکز رشد عضو نهادهای علمی مانند پارک علم و فناوری و بنیادنخبگان هستند؟

بله در حال حاضر پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در تهران تاسیس شده و شرکت ها را به آن جا معرفی می کنیم ، از طرفی واحدها عضو باشگاه پژوهشگران و بنیادنخبگان هم هستند و با توجه به اینکه برای هر کدام از آن ها برنامه داریم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شان به آن ها می گوییم که فضای کاری خود را به داخل کشور محدود نکنند و تمام فارسی زبانان کشورهای دیگر هم مورد توجه داشته باشند.

 انتهای پیام؛ن.ک/

پیمایش به بالا