وزارت کشاورزی قادر به اعمال سیاست ها نیست/انجمن برنج کشور بر تنظیم بازار پافشاری کند

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری از مازندران،نخستین روز از هفدهمین همایش ملی برنج با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

دکتر علی محمد شاعری با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی با همکاری دولت در تلاش برای حمایت از تولیدات داخلی هستیم،گفت:در نخستین اقدام در جهت حمایت از تولیدات داخلی در مجلس مصوب کردیم تا صندوق توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ۲۰ درصد منابع خود را به توسعه صادرات اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت را مکلف به حمایت از محصولاتی که با رعایت الگوی مصرف نیاز داخل را تامین می کند کردیم،اضافه کرد:در حال حاضر وزارت جهادکشاورزی سیاست هایی را اعلام کرده ولی نمی تواند اعمال کند.

شاعری با بیان اینکه در موضوع برنج تعرفه واردات آن را ۵ درصد کردند،افزود:دولت تصمیم گیری کرد تا ۴۰ درصد از واردات را تبدیل به ۵ درصد کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در جهت ممنوع سازی محصولات تراریخته بدون ضابطه  اقدام کردیم،گفت:در حال حاضر بدون برچسب گذاری محصولات وارد کشور می شود و هیچگونه نمونه برداری انجام نمی شود.

وی افزود:با بیان موضوع و شنیدن نظرات موافق و مخالف در زمینه محصولات تراریخته،فرم هایی برای بررسی بیشتر این محصولات تنظیم شد.

شاعری با اشاره به ممنوعیت بهره‌برداری صنعتی و تجاری، گفت: مقاومت‌های زیادی در این زمینه انجام شد، منابع جنگلی در شمال کشور تنگ شد و کیفیت و مساحت جنگل از دست رفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال سوم برنامه ششم توسعه، هیچ‌گونه مزایده‌ای در طرح جنگل‌داری کشور نخواهیم داشت،افزود:در تلاش هستیم تا  طرح‌های جنگل‌داری که اکنون وجود دارد به پایان برسد وبه دولت اجازه تمدید نمی دهیم.

شاعری با اشاره به اینکه  وقتی‌ میزان صادرات، واردات و جنگل‌ها حساب شده نباشد یقیناً تولید فلج کننده‌ای خواهیم داشت،اضافه کرد: در حال حاضر دچار سوء مدیریت مفرط شدیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ،خاطرنشان کرد: در زمان واردات همه کنارمی کشند حتی هم شهری هایم روی خوش نشان ندادند ولی زمانی‌که بحث صادرات باشد همه می‌آیند.

نماینده مردم شرق مازندران با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری مناسب در بخش صادرات،افزود:کمک به بخش کشاورزی در این صورت ممکن است.

شاعری با بیان اینکه هویت برنج ایرانی زیر پاگذاشته شد،گفت:در زمانی که ۸ قلم کالا تعرفه وارداتی صفر می گیرند ،مسلما برافزایش تولیدات کاهش می یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه ۳میلیون مرکبات استان سرمازده شد و پس از گذشت ۳ ماه خسارتی به کشاورزان داده نشده است،افزود:اگر روی پای خودو تولید داخل بایستیم ،آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمه محصولات باید گسترش یابد و مشمول تمام خسارت ها شود،اضافه کرد:انجمن برنج باید برروی موضوع تنظیم بازار این محصول پافشاری کند تا مردم امید داشته باشند.

وی بیان کرد:انجمن برنج با کاهش مصرف سرانه برنج و تمرکز برروی الگوی کشت کمک کند و مجلس هم همکاری لازم را انجام می دهد.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای محصولت کشاورزی به نمایش درآمد.

چند پنل تخصصی از سوی کارشناسان این حوزه برگزار شد

 انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا