اما و اگرهای تولید شربت درمانی کرونا در مازندران

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری این روزها جهان تشنه دریافت خبرهای خوش مبنی بر کشف دارو کرونا است.

آمار ابتلا و تلفات کرونا بیشترین خبرهای متشر شده در رسانه‌ها است و از طرفی برخی از رسانه‌ها به صورت جسته و گریخته اخباری مبنی بر کشف داروهای درمانی ویژه کرونا را انتشار می‌دهند.

دامنه تولید خبرهای کشف داروی درمان کرونا به مازندران هم رسیده است.

خبر این بود که محققان آملی در قالب یک طرح مهم پژوهشی موفق به تولید شربت گیاهی شدند که نتیجه استفاده از این شربت در درمان حدود ۲۹۰ بیمار کرونایی موثر بوده است.

اما آیا واقعا این دارو در مازندران تولید شده و اصلا دارو تولید شده مورد تایید مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران است یا خیر با متولیان امر در این مرکز دانشگاهی گفت و گو کردیم.

دکتر مجید سیعدی که روزی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده و این روزها در کسوت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه مشغول به کار است درباره تایید یا رد این دارو اظهار کرد: بنده صلاحیت این داور را نه رد و نه تایید می‌کنم.

وی با اعلام اینکه پس از شیوع کرونا تعدادی از محققان آملی برای تولید دارو کرونا درخواست خویش را به دانشگاه داده اند که مجوز اجرای طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران صادر شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران این دارو هنوز قابل عرضه به بازار نیست، گفت: درخواست ما این است که تنها روی بیماران یک بیمارستان داده شود.

وی با اعلام اینکه برای اعلام اثربخشی دارو باید مورد مطالعه قرار گیرد،گفت: مجری طرح اقدامات انجام شده و نتایج اولیه را در اختیار دانشگاه قرار داده است.

سعیدی یادآور شد:به جهت اینکه تعداد افرادی که این دارو را دریافت کردند کم بوده نمی‌توانیم به صورت قطعی اعلام کنیم که این دارو موثر بوده است.

وی با اعلام اینکه برای تایید نهایی دارو باید روی افراد بیشتری آزمایش شود، افزود: بر اساس پروسه‌های مسائل پژوهشی مجری طرح باید درخواستش را به دانشگاه اعلام تا شورا مطرح  و اگر موافقت شده روی تعداد نفرات بیشتری این داور آزمایش شود.

سعیدی با اعلام اینکه همه دغده ما دریافت تاییده اثربخشی دارو است، گفت: بر اساس پروتکل قانونی تولید یا تایید هر دارو باید روند علمی را طی کند.

وی اضافه کرد: مجری طرح  به دانشگاه اعلام کرده که باید این دارو روی نفرات بیشتری آزمایش شود پس از این موضوع کمیته علمی وزارتخانه باید نتایج را مورد بررسی قرار دهد  و پس از آن همکاران ما در سازمان غذا و دارو در تهران مجوز تولید فرآورده را صادر کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره رسانه‌ای شدن تولید این دارو، گفت: برخی مطالب مطرح شده درباره این دارو فاقد پایه های علمی است، بنده نمی‌توانم این دارو را رد یا تایید کنم.

وی  با اعلام اینکه تا زمانی که مطالعات این شربت کامل نشود نمی‌توان درباره نتایج علمی آن  اظهار نظر کرد و بنده هم تابع این شرایط درباره آن اعلام نظر نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از مازندران، برخی از رسانه‌ها در حالی اعلام کردند که محققان علمی و پزشکان متخصص عفونی و داروساز شهرستان آمل در قالب یک طرح مهم پژوهشی موفق به تولید شربت گیاهی شدند که نتیجه استفاده از این شربت در درمان حدود ۲۹۰ بیماری کرونا موثر بوده است که هنوز تاییده تولید آن در دانشگاه علوم پزشکی مازندران صادر نشده است.

پیمایش به بالا