خون از زنجیره غذایی زالو حذف می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران دکتر احمد نصرتی که این روزها سخت مشغول طرح‌های توسعه‌ای مربوط به جلبک است و پروژه تحقیقاتی تولید اکسیژن از جلبک را که از مازندران شروع کرده و قرار بود در آلمان به اتمام برساند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این سفر در حال حاضر لغو شده است اما کار بر روی تغذیه زالو از طریق جلبک را در دستور کار خویش دارد.

وی با اعلام اینکه این طرح در دانشکده کشاورزی شهرستان ساری به عنوان بهترین ایده شناخته شده است، اظهار کرد: تولید زالو در ابتدا در کشور ما کلید خورده بود اما در حال حاضر به دلیل کم توجهی به این بخش ما به عنوان وارد کننده این محصول هستیم.

نصرتی با اعلام اینکه خون یکی از غذایی اصلی زالو است، افزود: پروش زالو بدون خون امکان پذیر نیست.

وی با اعلام اینکه پرورش دهندگان برای تولید زالو با مشکل مواجه بودند، افزود: برخی مواقع مجبور بودند تا لیتری ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان غذای مورد نیاز زالو را تهیه کنند.

این نخبه مازندرانی خاطر نشان کرد: برای خرید خون برخی محدودیت‌ها را برداشته اند اما شرط و  شروط‌های برای تهیه خون مورد نیاز زالو برای پرورش دهندگان اعلام کردند که به نوعی بوی انحصار طلبی برای فروش هم به مشام می‌رسید.

وی اضافه کرد: عملا پروسه در اختیار قرار دادن خون برای تولید زالو سرجای خودش باقی مانده بوده است.

نصرتی با اعلام اینکه برای رفع این مشکل تحقیقات روی تغذیه زالو با جلبک اسپرولینا را آغاز کردم، افزود: این جلبک  به لحاظ مواد غذایی شبیه خون بوده و اگر با آب رقیق شود خاصیت خونی مورد نیاز زالو در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این ماده غذایی مورد استفاده زالو قرار گیرد سه چهار ماده دیگری را ترکیب کردیم و زالو فکر می‌کند که خون بوده و خواص بیشتر از خون دارد.

این نخبه مازندرانی خاطر نشان کرد: مطالعات اولیه انجام شده و ۵۰ درصد مسائل حل شده است، زالو گیرایی را پیدا کرده و این ماده را مورد استفاده قرار داده و در حال حاضر در مرحله تحقیقات برای رشد زالو هستیم که مشخص شود که رشد زالو پس از مصرف جلبک به چه اندازه بوده است.

نصرتی اضافه کرد: با اجرای این طرح تحول اساسی در تولید زالو  وتغذیه آن ایجاد می‌شود و گام اساسی برای صنعت زالو به حساب می‌آید.

وی با اعلام اینکه در گام اول این طرح قرار داریم، گفت: در گام‌های بعدی بنا داریم برای مولد و زالو کوچک غذاهای متفاوتی تولید کنیم.

نخبه مازندرانی یادآور شد: برای این طرح مشغول فعالیت جدی هستیم و در مرکز رشد گرگان وارد پروسه تحقیقات شدیم، نمونه اولیه تولید کردیم و شرکتی ایجاد شده که همه مباحث تولید جلبک را در زیر مجموعه این شرکت تولید کنیم.

وی اضافه کرد: با روند پروسه تحقیقاتی ما طی ۶ ماه آینده نمونه اصلی وارد بازار می‌شود، برای تولید انبوه مشکل چندانی نداریم.

نصرتی با اعلام اینکه جلبک تولید شده فوائد بسیار زیادی دارد، گفت: اقدامات و طرح‌های تحقیقاتی دیگری در ارتباط با جلبک دارم که منتظر دریافت پاسخ هستیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از مازندران احمد نصرتی پیش از این نسبت به تولید جلبک اکسیژن ساز اقدام کرده است که مصاحبه آن در همین رسانه منتشر شده است.

احمد نصرتی با همکاری سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران برگزاری کلاس‌های تولید جلبک را در دستور کار خویش دارد و مجموعه تولیدات این نخبه مازندران به معرض فروش هم رسیده است.

نصرتی با اعلام اینکه سابقه تولید جلبک اکسیژن ساز را در کشورهای فرانسه و برزیل است، گفت:جلبک در یک مخزن پرورش داده می‌شود برای رشد نیاز به مواد مغذی داشته و این نوع جبلک برای پاکسازی هوا از ذرات فلز سنگین تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: این جلبک مانند درخت فلزات سنگین و دی اکسیدکربن را از هوا گرفته و اکسیژن پس می‌دهد.

این نخبه مازندران در ارتباط با شرایط نگهداری و مدت زمان ماندگاری این جلبک، گفت: مدت زمان تولید این جبلک‌ها زیاد نیست اما برای نگهداری باید قراردادهای مشخصی انعقاد شود.

نصرتی در پاسخ به این سؤوال که آیا شرایط خاصی برای نگهداری این جلبک در نظر گرفته می‌شود، افزود: تولید این جلبک در فضای سربسته با دما و نور خاص قابل اجرا است، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تولید این جلبک است در زمستان به دلیل تاخیر در عمل فتوسنتر دریافت بازخورد مناسب با تاخیر انجام می‌شود و از طرفی هزینه تولید هم افزایش پیدا می‌کند.

 وی در ارتباط با برآورد هزینه تولید این محصول گفت: برآورد هزینه باید انجام شود ولی با توجه به نیازمندی‌های که در کشور وجود دارد و خسارت‌های که بابت تعطیلی کسب و کار انجام می‌شود به نظر می‌رسد که هزینه در تولید جلبک اکسیژن ساز به نوعی سرمایه‌گذاری است.

نصرتی با اعلام اینکه دانش علمی این محصول را در اختیار داریم، گفت: برای تولید اولیه سه تا ۴ ماه زمان نیاز است و به لحاظ دانش فنی و برای تولید مشکلی خاص نداریم.

وی اضافه کرد:  یک درخت جلبکی به اندازه ۲۰۰ درخت اکسیژن تولید می‌کند.

این نخبه مازندران تولید کننده جبلک دیگر قابلیت‌های تولید جلبک را تولید نور اعلام کرد و گفت: این طرح هم قابلیت پیاده سازی دارد.

وی در پاسخ خبرنگارعلم و فناوری درباره چرائی عدم گسترش محصولات جلبک محور، گفت: در دانشگاه‌های کشور اطلاعات علمی کافی درباره کارکردهای جلبک وجود ندارد.

نصرتی در ارتباط با نحو آشنایی و اجرای طرح جلبک، گفت: طی پنج سال فعالیت تحقیقاتی این طرح‌های و منابع را جمع آوری کردیم برگزاری کلاس‌های آموزشی را در دستور کار خویش داریم.

وی  با اعلام اینکه در آینده مردم از جلبک بیشتر می‌شنوند، گفت: ایجاد رشته مجزا دانشگاهی یک نیاز اساسی در کشور است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید بافت پوست مصنوعی از جلبک در دانشگاه های خارج از کشور گفت: آینده تغذیه در اختیار جلبک‌ها است.

این نخبه در ارتباط با اجرای طرح تولید اکسیژن از جلبک، گفت: صحبت‌های اولیه با شهرداری در این زمینه انجام شده که برای تکمیل قرار داد نیاز به دفاعیه دارم.

پیمایش به بالا