وی با اشاره به ضرورت بینالمللی سازی، افزود: در صورتی که بخواهیم منابع انسانی را ارتقا دهیم و تولید درآمد، داشته باشیم باید به سمت بینالمللی سازی پیش رویم.لذا در صددیم از این طریق روابط خود را با سایر کشورها به لحاظ فرهنگی و علمی افزایش دهیم و ضمن تولید دانش و پژوهش به دلایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از ظرفیتهای نقشه راه بینالمللی سازی آموزش پزشکی استفاده کنیم.
رضایی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفههای بینالمللی سازی، تبادل دانشجو است، گفت: در سال ۲۰۱۴ بیش از دو میلیون دانشجوی خارجی در سطح جهان وجود داشته و پیشبینی میشود که این آمار در سال ۲۰۲۵ به هشت میلیون نفر برسد.
وی ادامه داد: دانشگاههای مختلف جهان با پذیرش دانشجوی خارجی کسب در آمد داشتهاند، به عنوان نمونه کشور آمریکا از جذب دانشجویان خارجی سیزده میلیارد دلار در آمد داشته است. همچنین ژاپن برنامه دارد که ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی را تا سال ۲۰۲۰ به خود جذب کند.
این دانشجوی دکتری آموزش پزشکی با اشاره به خروج سالیانه 150 تا ۱۸۰هزار دانشجوی ایرانی برای تحصیل به خارج از کشور، اضافه کرد: به دلیل تحصیل دانشجویان ما در کشورهای دیگر، سالانه ۵۰ میلیارد دلار از ایران خارج میشود.
رضایی با بیان اینکه باید وضعیت کشور را بسنجیم تا مؤلفههای بینالمللی سازی را استخراج و جایگاه کشور را مشخص کنیم، گفت: از مؤلفههای بینالمللی سازی تبادل دانشجو، استاد، برنامههای آموزشی و ایجاد شعبههای آموزشی در کشورهای دیگر است.
وی خاطرنشان کرد: در صددیم با این برنامه نقاط قوت و ضعف را مشخص کنیم و چشماندازی برای کشور طراحی کنیم که در آینده در زمینه هر کدام از مؤلفهها به کجا برسیم.
این متخصص آموزش پزشکی تصریح کرد: ۵۷ دانشگاه کشور با تقسیمبندی در ۱۰ قطب مسؤولیت بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی کشور با دانشگاههای علوم پزشکی کشورهای هدف را بر عهده دارند