به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پزوهشی و فناوری استان،دانشگاه پیام نور مازندران در حال حاضر دارای ۱۶۷ عضو هیات علمی در گروههای آموزشی مختلف علوم پایه، مانند: رشته های زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک .علوم انسانی، مانند: رشته های مدیریت، اقتصاد، حسابداری، جغرافیا، تاریخ، فلسفه، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، کتابداری، الهیات، فقه و حقوق. فنی و مهندسی، مانند: مهندسی عمران، نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی، معماری و شهرسازی، کامپیوتر،سخت افزار و نرم افزار، مهندسی کشاورزی است.
به منظور کسب اطلاع خوانندگان از اقدامات پژوهشی دانشگاه پیام نور مازندران،گفتگوی کوتاهی با عباس قلی پور، دکترای رشته زیست شناسی، مدیر اداره پژوهش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت این دانشگاه که از مهرماه سال ۱۳۹۲، تاکنون این مسئولیت را بر عهده گرفته است، داشتیم که میخوانید:
کمی درباره فعالیت های پژوهشی دانشگاه توضیح می دهید؟
فعالیت های گستردهای در حوزههای مختلف پژوهشی در دانشگاه پیام نور صورت گرفته است، به طوری که از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۳۰۰ عنوان طرح پژوهشی از سوی اساتید این دانشگاه در زمینههای مختلف علوم پایه، کشاورزی، علوم تربیتی و روانشناسی، توریسم و گردشگری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی، محیط زیست، مدیریت، حسابداری، علوم اجتماعی، اقتصادی، انجام شده است و اطلاعات علمی بسیار گرانبهایی در این زمینهها در استان مازندران تهیه شده است.
از طرفی سامانه جامع پژوهشی گلستان در دانشگاه پیام نور طراحی شده است که تمامی اطلاعات پژوهشی دانشگاه در آن ثبت می شود؛ عضویت دانشگاه پیام نور در بانک اطلاعات گیگالیب هم به نوعی فرصت استفاده از مقالات، کتابها و پایان نامههای ۲۰۰ پایگاه علمی دنیا را برای پژوهشگران دانشگاه فراهم می کند.
طی این سالها ۱۰۷۵ مقاله با نمایه های مختلف؛ ISI، ISC، علمی-پژوهشی و علمی ترویجی در مجلات معتبر بین المللی و داخلی منتشر شده است. از طرف دیگر تاکنون ۱۴۶۱ عنوان مقاله کامل یا چکیده مقاله بصورت سخنرانی یا پوستر در همایشهای معتبر بین المللی، ملی و منطقه ای توسط اعضای هیأت علمی منتشر و ۱۸۳ عنوان کتاب با تلاش اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه پیام نور مازندران تالیف یا ترجمه شده است.
تاکنون دانشگاه پیام نور مازندران ۳۵ همایش ملی،منطقهای وجشنواره را برگزار نموده است. عناوین تعدادی از همایشها به شرح زیر می باشد: همایش ملی سبک زندگی اسلامی، مدیریت کسب وکار،کارآفرینی وتوسعه پایدار، بهینه سازی و تصمیم گیری، مدیریت بازرگانی با محوریت کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی، کارآفرینی، نهمین همایش ملی شیمی، جهاداقتصادی، ریاضی.
همایش منطقه ای علوم ریاضی و کاربردهای آن (دو مرحله)، مطالعات ترجمه: حیطه ها و چالش ها، مدیریت هزینه، حقوق شهروندی (دو مرحله)، الگوهای اسلامی- ایرانی پیشرفت، همایش استانی علامه دشتی.
جشنواره سراسری قرآن و عترت، جشنواره سراسری ترویج فناوری نانو، جشنواره گرامیداشت هفته پژوهش و روز استاد (هرساله)، مسابقات سراسری برنامه نویسی ACM، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه (هرساله)
چقدر از این پژوهش ها، عملیاتی شدند؟
خوشبختانه ما در حال گذر از گام فرهنگسازی پژوهش به انجام کیفی و کاربردی آن هستیم. در حال حاضر عامه جامعه از جمله مدیران دستگاه های اجرایی استان مازندران با موضوع ارزش و اهمیت پژوهش در تصمیم گیریهای مدیریتی آشنایی پیدا کردهاند و احساس نیاز به دادههای مستند تهیه شده از روش های علمی برای تصمیم گیری ایجاد شده است، به طوریکه ما شاهد ارایه اولویت های پژوهشی دستگاه های مختلف اجرایی در استان مازندران هستیم.
لازم به ذکر است که راهاندازی سامانه جامع پژوهشی استان مازندران و تهیه نقشه جامع پژوهشی استان گام بسیار مهمی در این زمینه است، البته باید توجه شود که یکی از ارکان بسیار مهم اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر مطرح نمودهاند توجه به مقوله پژوهش و تصمیم گیری بر مبنای دادهها و اطلاعاتی است که از طریق پژوهش تولید می شود، است و این زمینه می تواند از هزینههای گزاف حاصل از تصمیم گیریهای غیر علمی جلوگیری کند.
باید بگویم یکی از برنامه های ما در اداره پژوهش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مازندران، برگزاری نشست های کاربست یافته های پژوهشی است که پژوهشگر باید جامعه هدف و نوع کاربرد یافتههای پژوهشی خود را مشخص کند و بتواند برای آنها در نشستی علمی شیوه استفاده از یافته های پژوهش را توصیف کند.
درحال حاضر۱۲۵طرح از ۳۰۰ پژوهش انجام شده در دانشگاه پیام نور مازندران کاربردی هستند و برای معرفی و اجرایی شدن آن ها نیاز به زمان و همین طور ارتباط بیشتر با دستگاه های اجرایی داریم.
فرهنگ سازی در زمینه اجرای فعالیت های پژوهشی در ۳ دهه گذشته صورت گرفته و در چندسال اخیر نیاز به اینگونه فعالیتها در دستگاه های اجرایی احساس شده است؛ مسلما برخی از تحقیقات برای کاربردی شدن نیاز به زمان دارند. در اینجا لازم است که اشاره کنم ما نباید از پژوهش های بنیادی که در رشته های علوم پایه انجام می گیرد غافل باشیم ولی در این پژوهشها محقق کمتر به دنبال کاربردی کردن و بیشتر به دنبال گسترش مرزهای دانش است.
در گام بعد از فرهنگ سازی باید به سمت کاربردی کردن پژوهش برویم که اقدامی دو طرفه از سوی محقق و دستگاه های اجرایی است؛ اگر یک الی ۳ درصد از بودجه دستگاه های اجرایی به سمت پژوهش هدایت شود و منتهی به انجام پژوهشهای کاربردی واقعی برای این سازمانها شود مطمئن باشید صرفه جویی بسیار زیادی در فعالیتهای توسعهای خواهد شد که این موضوع همان رویکرد اقتصادمقاومتی و رسیدن به اهداف آن است.
در راستای کارآفرینی دانشجویان چه اقداماتی انجام داده اید؟
استراتژی دانشگاه پیام نور ((هر دانشجو یک کارآفرین)) است، و در این راستا یکی از شعارهای دانشگاه کارآفرینی می باشد. در این زمینه وظیفه اصلی دانشگاه توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان است. فعالیت های خوبی در این زمینه در دانشگاه انجام شده که می توان از برگزاری کارگاه های آموزشی؛ آشنایی با مبانی کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینانه، خلاقیت و نوآوری،کسب و کار، شیوه تهیه طرح کسب وکار، هوش مالی، کارآفرینی در نانو تکنولوژی، کارآفرینی در فناوری اطلاعات، برگزاری بازدید علمی آشنایی با مشاغل خلاقانه، برگزاری گردهمایی و نشست دانشجویان و کارآفرینان برتر استانی و کشوری که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در کنار این مسایل به دنبال راهاندازی مرکز رشد و همچنین مرکز نوآوری در دانشگاه پیام نور هستیم.
به طور کلی، بی توجهی و بیانگیزگی دانشجویان دانشگاههای مختلف نسبت به پژوهش در سالهای اخیر افزایش یافته است، شما چه نظری دراین باره دارید؟
به موضوع بسیار مهمی و اساسی اشاره فرمودید، هر چند ما دانشجویان جوان خلاق و نخبه فراوانی داریم، ولی رشد و گسترش زیاد و بدون برنامه درازمدت مراکز علمی به خصوص در استان مازندران و نبود ساختار کالبدی مناسب و همچنین اعضای علمی کافی در این مراکز آموزشی سبب شده که کیفیت آموزش به شدت کاهش پیدا کند.
از طرفی ببینید چند درصد از دانشجویان، رشته تحصیلی را براساس علاقه و هدفمند انتخاب کرده اند، مسلما برای تربیت این دانشجویان و ایجاد انگیزه و سوق دادن آنها به سمت خلاقیت و نوآوری و پژوهش زمان زیادی لازم است؛ از سویی سبک زندگی ما تغییر پیدا کرده و نگاه بسیاری از دانشجویان برای رفتن به دانشگاه فقط گرفتن مدرک است که این مسئله آفت بزرگ جامعه ما شده و در آینده می تواند خطرناک باشد.
کمی از اختراعات دانشجویان دانشگاه پیام نور مازندران توضیح می دهید؟
بله، دانشجویان و استادان ما از سال ۸۷ تاکنون ۶۲ عنوان اختراع انجام دادند که بیشتر مربوط به دانشجویان بود. در سال های گذشته یکی از دانشجویان ما دستگاه چاپ برروی دیوار را اختراع کرد که در مسابقات جهانی اختراعات آلمان مدال نقره دریافت نموده و در جشنواره خوارزمی هم نفر برگزیده شد؛ ساخت فرمان هوشمند اتومبیل برای جانبازان و معلولین هم یکی دیگر از اختراعات دانشجویان ماست که مدال نقره مسابقات جهانی را دریافت کرد و نظیر این افراد بسیار هستند.
دانشگاه پیام نور دانشجویان را نخبه بار میآورد به جرأت می توانم بگویم در گروه زیست شناسی که مربوط به رشته خودم است ۴۰ الی ۵۰ درصد دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی در دانشگاههای معتبر دولتی برای دوره کارشناسی ارشد قبول می شوند.
مرکز پژوهشی گیاهشناسی بومی دانشگاه پیام نور چه زمانی راه اندازی می شود؟
برای نخستین بار در سطح دانشگاه های کشور، ایده تاسیس مرکز پژوهشی گیاهشناسی بومی از طرف دانشگاه پیام نور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد. این موضوع درکارگروه و کمیسیون ایجاد و گسترش واحدهای پژوهشی وزارت علوم مطرح شد و در حال گرفتن مجوز آن هستیم.
رسالت این مرکز گردآوری و ثبت علمی دانش مردم بومی درباره گیاهان در زمینههای مختلف از جمله دارویی است که در حال حاضر منبع اصلی این دانش گرانبها که طی هزاران سال تعامل میان بشر و طبیعت تولید شده، پیرمردان و پیرزنان بومی هستند که با مرگ هر یک از آنها بخشی از این دانش منقرض خواهد شد، برای همین ثبت این دانش از اولویت بسیار زیادی برخوردار هست.
ما عقیده داریم که راه اندازی این مرکز فرصت خوبی برای الگو برداری سایر دانشگاهها خواهد شد و اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای پژوهشگران استان فراهم می کند؛ لازم است عرض کنم که کشورهای پیشرفته حدود یک قرن است که از این روش برای جمع آوری دانش بومی استفاده میکنند و بسیار هم موفق بوده اند.
البته نکته مهم دیگر در همین راستا تأسیس هرباریوم مرکزی گیاهان کاربردی شمال ایران در دانشگاه پیام نور مرکز ساری با بیش از ۶۰۰۰ نمونه گیاهی جمع آوری شده از استانهای شمال ایران است که خود یک منبع با ارزش برای انحام فعالیت های پژوهشی است.
در دانشگاه پیام نور بودجه پژوهشی چقدر است؟
اعتبار پژوهشی دانشگاه در چند زمینه شامل؛ اعتبار پژوهانه اساتید، اعتبار برگزاری همایشها و کارگاهها، اعتبار کارآفرینی و مرکز رشد است که در مجموع سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که تقریبا نیمی از آن جذب شد.
استادان برای طرحهای پژوهشی چقدر اعتبار دریافت می کنند؟
در دانشگاه پیام نور براساس فعالیت پژوهشی هر استاد اعتبار تعلق می گیرد که اگر عضو هیات علمی باشند هر سال بسته به درجه علمی «استاد، دانشیار یا استادیار»از ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان اعتبار پژوهشی به صورت مستقیم دریافت می کند؛ در حال حاضر هر استادی می تواند ۷۰ درصد از اعتبار پژوهشی را برای انجام طرح پژوهشی هزینه کند و شرط لازم برای استفاده از آن هم تولید مقاله علمی است.
راه اندازی کانون مخترعین در دانشگاه پیام نور در چه سطحی است؟
در حال حاضر چارت سازمانی لازم برای راه اندازی این کانون در دانشگاه استان وجود ندارد ولی در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور سامانه مخترعین و مبتکرین راه اندازی شده است که در آن سامانه اطلاعات این افراد وارد می شود.
چقدر با پارک علم و فناوری مازندران در ارتباط هستید؟
خوشبختانه امسال تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری استان منعقد شده است و براساس آن نخستین کارگاه آموزشی با عنوان «شیوه راه اندازی شرکت های دانش بنیان» را برگزار کردیم؛ در حال کار برروی طرح های اساتید دانشگاه هستیم تا میزان نوآوری و کاربردی بودن آنان در راه اندازی شرکت های دانش بنیان را بسنجیم.
حرف پایانی ؟
در پایان از رسانه ها می خواهیم تا در زمینه فرهنگ سازی پژوهش و همچنین بسترسازی در جذب ۱ تا ۳ درصد بودجه های دستگاه های اجرایی در انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی همکاری کنند، چون به نظر ما پژوهش کاری علمی با روش علمی است و باید منجر به تولید دانش یا فناوری جدید شود و اگر این اتفاق نیفتد دیگر پژوهش به حساب نمی آید. از مسئولان استانی هم انتظار داریم که اعتبارات پژوهشی را به مراکز علمی و پژوهشگران خبره برای انجام پژوهش های علمی واقعی هدایت کنند.انتهای پیام.ن.ک/