این مسئول با اشاره به فرا رسیدن ایام دههفجر و یادی از یار امام و انقلاب، آیتالله هاشمی، افزود: رشد بیوتکنولوژی کشور حاصل حمایتهای بسیار این مقام شامخ است و ایشان هم در ایجاد مقررات و هم تامین اعتبارات کمکرسان بوده است.
فرهادی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب، آموزش عالی توسعه چشمگیری داشته است، اظهار کرد: بعد از انقلاب تعداد دانشجوها ۲۵ برابر شده است و در حال حاضر در حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ دانشجو تربیت شده است و ۲ هزار و ۸۸۰ واحد و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در حال فعالیت است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما آنچه که مدنظر است بحث ارتقای کیفیت آموزشهای عالی است که با ورود دانشگاههای نسل سوم سعی شده، گامی در این راستا برداشته شود و بر همین اساس است که طرح آمایش آموزشگاههای عالی مطرح شده و معتقدیم رشتهها و ظرفیتها باید بر حسب نیاز مناطق شناسایی و واگذار شود و بر همین اساس دانشگاههای ما رتبهبندی شوند و ماموریتها مشخص شود.
فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه اقتصاد مقاومتی در ستاد مقاومتی در حوزه دانشگاهی چهار برنامه از طرف وزارت علوم به تصویب رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاهها در حال تعامل با سایر دانشگاههای دنیا هستند از جمله این تعاملات، تعامل برخی از دانشگاهها با مراکز آموزش عالی ایتالیا، فرانسه، چین، ژاپن، بلژیک و سوئد است که در بخش دوره آموزشی تعاملاتی به عمل آمده است که تعامل و همکاری و یا پذیرش اساتید از کشورهای خارجی در چارچوبهایی که وزارت علوم تعریف کرده است را خواهیم داشت تا سیاستهای کلان در زمینه علمی مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه در دوره کاردانی، پذیرش دانشجو کاهش یافته است، گفت: کل پذیرش در بخش کاردانی امسال ۳۷ هزار نفر بوده است و در رشتههای پزشکی دوره کاردانی را حذف کردهایم. همچنین ورودی رشتههای علوم انسانی و ریاضی کاهش چشمگیری داشته است.
این مسئول در خصوص صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز افزود: سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر توانستهاند از این صندوق استفاده کنند.
در ادامه این دیدار، استاندار زنجان گفت: مدیریت در دانشگاهها نیاز به ثبات بیشتری است و تجربه نشان میدهد که هر چه عمر مدیریتی افزایش پیدا کند و مدیری در دانشگاهی مدیریتش استمرار یابد به اهداف بیشتری میرسند.
اسدالله درویشامیری با بیان اینکه مدیریت دانشگاه به لحاظ اینکه این مکان محل اجماع صاحبنظران بوده و بسیار سخت است، افزود: مدیریت جمعی از صاحبنظران نیاز به مهارت بالای مدیریتی دارد و همین موضوع قدری مدیریت دانشگاهها را با دشواری رو بهرو میکند و در حوزه علمی و مراکز آموزشی عالی باید رفتارهای سنجیدهتر و دقیقتری صورت گیرد و مدیران باید قدرت تعامل و تامل بیشتری داشته باشند و باید تلاش کنند که به نقطه ایده آلی برسند.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص استان در زمینه معدن، گفت: از ۸۰ درصد معدنی که در سطح کشور مطالعه شده در حدود ۴۰ درصد در استان زنجان است و یکی از محورهای توسعه استان در این بخش است که به دنبال اخذ مجوز در زمینه بهرهبرداری بهتر از این نعمت خدادادی هستیم.
در ادامه این برنامه، رییس دانشگاه زنجان اظهار کرد: تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه نزدیک به ۴۰۰ نفر است و ۱۸ نفر استاد و الباقی استادیار و دانشیار و مربی است. همچنین ۱۰ هزار دانشجو در حال حاضر در این مرکز علمی مشغول به تحصیل هستند.
خلیل جمشیدی ادامه داد: سعی شده در سالهای گذشته اقدامات توسعهای در این دانشگاه انجام شود و افتتاح خوابگاه خواهران، توسعه فاضلاب دانشگاه، اجرای پروژه پیست دو و میدانی و زمین چمن در این راستا است.
وی تصریح کرد: عملیات احداث گلخانه تحقیقاتی در فاز اول به اتمام رسیده است و این گلخانه مدرنترین گلخانه در سطح کشور خواهد بود.
بحث کیفی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد
وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید بحث ارتقای کیفیت آموزشهای عالی مطرح بوده است، گفت: به نظر میرسد در بحث ارتقای کمی رشد خوبی داشتهایم و حال بحث کیفی آموزش عالی مقولهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
فرهادی ادامه داد: اساس برنامه ما یک برنامه راهبردی آموزش عالی و توسعه بر حسب ضرورت و نیاز کشور است که برنامه ضرورت ارتقای تحصیلی آموزشهای عالی تصویب شده و انقلاب فرهنگی در دستور کار برنامه ششم توسعه قرار داده شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در بازنگری برنامههای آموزشی در حدود ۱۰۰ رشته تحصیلی بازنگری انجام شد و آموزشها به سمت کاربردی و عملیتر شدن حرکت کرد و کارورزی و کارآموزی و ارتباط با صنعت و اینکه دانشجویان دورهای را در مراکز صنعتی مشغول به کارآموزی باشند و کار عملی انجام دهند به بخش آموزش عالی دانشگاهها افزوده شده است.
فرهادی در ادامه افزود: در خصوص پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی باید فناوری و نوآوری داشته باشیم و در شرایط فعلی کشور ۱.۸ درصد سهم تولید علم در سطح جهان را دارد و سهم کشور از نظر مقاله برتر و مقالات پر استناد ۲.۲ درصد است و این نشاندهنده این است که مقالات ما به سمت کیفی شدن حرکت میکنند و با توجه به اینکه رتبه ۱۶ تولید علم جهان را داریم و از نظر شتاب رشد بین رده اول و دوم قرار داریم طبق آخرین آمارها با ۲۵ کشور دیگر که رشد علمی سریعی دارند، در رقابت هستیم.ایسنا/