ضرورت سیاستگذاری های درازمدت در اجرای طرح کلان ملی هوانوردی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،اواخر سال ۱۳۸۹ به منظور بهره مندی از فناوری های نرم برای توسعه شبکه هوایی کشور با کاربردهای تاکسی هوایی، امداد و نجات، توسعه گردشگری، آموزش های خلبانی، حمل و نقل هوایی کارکنان شرکت های دولتی و غیردولتی و نظایر آن با هدف ارائه خدمات پروازی به عموم جامعه، قراردادی با عنوان ‘راه اندازی مراکز هوانوردی عمومی و نهادینه کردن آن در صنعت هوایی کشور’، میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صنایع هوایی به عنوان مسئول و مجری طرح با اعتباری مشخص به امضا رسید.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در اجرای طرح کلان هوانوردی عمومی در کشور، فعالیت هایی در زمینه تعیین خطوط و اجرای عملیات پروازی، پشتیبانی، تعمیر و نگهداری هواپیماهای هوانوردی عمومی در ۱۵ شهر بزرگ کشور انجام شد اما این فعالیت ها مربوط به چند سال نخست بوده است و به گفته مسئولان این حوزه اجرای این طرح کلان، دست خوش تغییر مسئولان و تصمیم گیری های لحظه ای شده است.

یعقوب انتصاری درباره این موضوع اظهار کرد: در اجرای این طرح کلان ملی ظرف یک سال و نیم، قوانین و مقررات و آیین نامه های مختلف نوشته شد و در برهه ای از زمان نیز کار با همکاری معاونت استاندارد پرواز پیش رفت اما با تغییر مدیریت، تفکرها و راه ها نیز تغییر کرد و کارها متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه تغییر مسئولان از مشکلات اجرای این طرح کلان ملی است، گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی و انجام این فعالیت خصوصی باید وظایف هر دستگاه از جمله وظایف سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و دیگر سازمان ها و دستگاه های مربوطه مشخص شود، اما هماهنگ کردن این دستگاه ها بسیار دشوار است، زیرا هر تغییری در بدنه اجرایی کشور، موجب به تاخیر افتادن کار و برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها می شود.

انتصاری ادامه داد: برای اجرای این طرح کلان باید باوری نسبت به توانایی های بخش خصوصی وجود داشته باشد، کار به نحو احسنت انجام شود و تغییر و تحولات مدیریتی در انجام آن خللی ایجاد نکند.

وی افزود: هوانوردی عمومی اگر بخواهد در کشوری توسعه پیدا کند، تنها به تشکیل کمیته نیست بلکه آن شروع یک حرکت است؛ این امر نیازمند همکاری سازمان ها و ارگان های مختلف است، فعالیت هایی که در هواپیمایی کشوری و فرودگاه ها انجام می شود همه دولت محور است بنابراین مراکزی که تحت نظارت دولت فعالیت می کنند اگر همکاری و حمایت نکنند، طرح پیش نمی رود.

انتصاری گفت: در کشورهای اروپایی فعالیت در این زمینه خصوصی محور و نهاد محور است؛ تصمیم گیری ها خصوصی است و هر اتفاقی در بدنه دولت بیفتد، آنها کار خود را انجام می دهند، زیرا در قانون برای آنها مشخص شده است که بدنه دولت اعم از وزیر یا هر مقام دیگر برنامه ریز، حمایت و نظارت کننده هستند و مجری نیستند.

وی بیان کرد: ما در اجرای طرح هوانوردی عمومی رقیب های دولتی نیز داریم که در این زمینه فعالیت می کنند؛ بنابراین مجموعه این عوامل مانع از اجرای سریع برنامه توسعه هوانوردی که مدنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و حتی تاییدیه رئیس جمهوری را نیز دارد، می شود.

انتصاری با بیان اینکه با یک سال و نیم توقف و عقب گرد، در چند ماه اخیر با توجیح مجدد مسئولان فعالیت ها در این زمینه بار دیگر آغاز شد، افزود: درحال حاضر آیین نامه و مقررات نوشته و اصلاح شده در این خصوص، به سازمان هواپیمایی کشور داده شده است و باید این آیین نامه ها و اصلاحیه ها توسط ریاست سازمان هواپیمایی کشور تصویب شود.ایرنا/

پیمایش به بالا