به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،براساس آمارهای رسمی هشت روزنامه محلی ، ۷۹ پایگاه خبری ، ۱۴ دو فصلنامه ، ۳۰ هفته نامه و ۲۲ دو فصل نامه و ۹۴ سرپرست روزنامه کشوری در مازندران و چند خبرگزاری در استان فعالیت می کنند .(۱)
استان مازندران دارای جاذبه های خبری بسیاری از معرفی زیباییهای طبیعت تا تخریب خانههای قدیمی و بسیاری از موضوعات دیگر است که رسانههای مازندران می توانند هر کدام از زوایایی متفاوت به آنان بپردازند.
ولی متأسفانه بیشتر رسانههای مکتوب به دنبال نشر مطالب کپی از خبرگزاری ها هستند تا به نوعی صفحه خود را پر کنند و از طرفی هزینه کمتری برای تهیه محتوا داشته باشند و تولید خبر و گزارش را بر گردن خبرگزاریها و پایگاههای خبری نهادهاند.
خبرگزاری های استان در حال حاضر فعالیت خوبی دارند ولی در برخی موارد به دلیل پرداخت حقالزحمه پایین به خبرنگاران و افزایش جلسات پوششی سبب بی توجهی این قشر به پیگیری و رصد اخبار می شوند و بیشتر به بیان خبرمی پردازند تا پیگیری آن.
پیگیری خبرنگار حرفهای برای افزایش اطلاعات عمومی
یکی از فعالان رسانهای باسابقه استان معتقد است که خبرنگاری جز مشاغل سخت است و یک خبرنگار حرفهای باید به دنبال افزایش اطلاعات عمومی و تولید محتوا باشد.
عباسعلی کوشکی که از سال ۴۴، تاکنون با ۷۰ نشریه به عنوان خبرنگار،دبیرخبر،سردبیر و مدیرمسئول همکاری داشته است، افزود: یک خبرنگار واقعی نباید به عنوان روابط عمومی یک سازمان فعالیت کند چون بیشتر مدیران سازمان ظرفیت انتقاد ندارند و به تدریج خبرنگار هم روحیه انتقادی و حرفهای خودش را از دست می دهد.
وی که از ابتدای فعالیت تاکنون پیشنهادات بسیاری برای فعالیت در حوزه مدیریت روابط عمومی سازمان های مختلف داشته است،بیان کرد:اگر خبرنگار فعالیت در حوزه خبر را به عنوان یک شغل و رسالت نگاه کند،باید نقش روشنگری و هدایت گری داشته باشد.
لازمه شغل خبرنگاری،حرکت در مسیر صحیح است،یک خبرنگار باید قناعت پیشه باشد و زیاده خواه نباشد؛وقتی نشریهای مخاطب داشته باشد، هزینه اقتصادی آن هم در می آید ولی وقتی یک نشریه تنها تملق گو و وابسته به چند اداره باشد و مشکلات ومطالبات مردم را رها کند مسلما شکست می خورد.
با توجه به اینکه شغل خبرنگاری از مشاغل سخت محسوب می شود،داشتن انگیزه شرط اصلی برای افراد تازه کار حوزه خبری است، افرادی که این شرط دروجود آنان نیست،وارد حرفه خبرنگاری نشوند چون سختی های کار خود را دارد.
وی با انتقاد از اینکه عده ای که الفبای خبرنگاری را نمی دانند وارد حوزه رسانه شدند،گفت: همین موضوع ،آسیب به فضای رسانه است،وقتی این افراد آگاهی از این حوزه ندارند، چطور توانایی آموزش خبرنگاران جدید را داشته باشند.
وجود خودسانسوری در فضای رسانهای کنونی
کوشکی با اشاره به وجود خودسانسوری در فضای رسانهای کنونی،افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی خبرنگاران و نداشتن جسارت در خبرنگار خودسانسوری به وجود می آید؛درواقع یک خبرنگار باید راه درست را انتخاب و در همان جهت با توکل برخدا حرکت کند.
لازمه شغل خبری این است که بدون دلیل از کاه،کوه نسازیم ، به عبارتی تنها باید واقعیت را نوشت و با تحقیق و پیگیری خبر به نتیجه رسید؛چون در صورت اشتباه یک پزشک،جان یک نفربه خطر میفتد ولی یک خبر توانایی به آشوب کشیدن یا آرامش بخشیدن به یک شهر را دارد؛درواقع نباید هرکسی با اهداف و منفعت خاص وارد این حرفه شود ولی متأسفانه درب ورود به این شغل باز است.
لزوم آشنایی مردم با نحوه اطلاع از صحت اخبار در فضای مجازی
یکی از مدیران خبرگزاری دانشجویان ایران معتقد است که با توجه به رشد استفاده از فضای مجازی،آسیب های حوزه خبر هم افزایش یافته است؛چون برخی افراد مغرض و ناآگاه با درج خبری اشتباه یا دروغ و پخش آن در فضای مجازی سبب از بین رفتن آرامش مردم می شوند.
حمیدرضا گل محمدی که ۱۴ سال سابقه فعالیت در خبرگزاری ایکنا و ایسنا را در رزومه خود دارد،افزود: در گذشته انتقال خبر با فکس یا ایمیل صورت می گرفت وسرعت انتقال پایین تر بودولی در حال حاضر سرعت بالای فضای مجازی در انتقال اطلاعات و اخبار، فعالیت خبری را آسان تر کرده است.
از طرفی فرهنگ سازی در جامعه یکی از راهکارهای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از پخش اخبار دروغ یا اشتباه است ؛در واقع باید آموزش های لازم درباره نحوه استفاده از فضای مجازی و دسترسی به یک منبع معتبر خبری به مردم داده شود تا هر خبری را به سرعت کپی و در گروه های مجازی پخش نکنند.
توجه نشریات به تولید محتوا درباره سئوالات ذهنی مردم
سردبیر سابق اداره کل صداو سیمای مازندران رشد روز افزون نشریاتی که پر از آگهی هستند را از آسیبهای فضای مطبوعات مازندران عنوان کرد و گفت:به عبارتی چون نشریات پشتوانه مالی ندارند به سمت دریافت آگهی می روند.
احمد عامریان که ۱۸سال سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارد،افزود:مطبوعات استان مازندران دارای فعالیت خوبی هستندولی توانایی آگاه رسانی عمومی خوبی ندارند و به اندازه همان فضای نشریه خود کار کردند .
از طرفی استفاده از فضای مجازی یکی از دلایل رغبت کمتر مردم به سمت خرید و مطالعه نشریات استان است؛ اگربه نیروهای علاقمند آموزش تخصصی خبرنگاری داده شود،با به کار گیری این افراد در نشریات و فعالیت روی سوژه های مورد علاقه مردم امکان جذب مخاطب هم بیشتر می شود،لازم است نشریات به دنبال محتوای تولیدی باشند که به سئوالاتی که در ذهن مردم وجود دارد،پاسخ دهند.
۱:آمار مربوط به آبان ماه سال گذشته است.
انتهای پیام:ن.ک/