به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران به نقل از مهر،فرهاد یزدان دوست گفت: سیستم و نظام آموزشی کشور بستر اجرای پژوهش و ارائه دستاوردهای تحقیقاتی را برای دانشجویان و اساتید فراهم نمی کند و بیشتر به بازگویی مطالب توجه می شود که این امر می تواند بستری برای بروز و ظهور تقلب و تخلف علمی شود.
وی افزود: نظام آموزشی کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد تا آموزش های ارائه شده به فعالیت ها و دستاوردهای عملیاتی تبدیل شود.
معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه بروز تخلف و تقلب در مقالات علمی آفت قابل ذکری است، تاکید کرد: این موارد نسبت به فعالیت های مفید و موثر جامعه علمی و دانشگاهی کشور بسیار اندک است اما حتی این میزان اندک نیز نباید رخ دهد.
یزدان دوست اظهار داشت: بداخلاقی های علمی تنها به مقالات ختم نمی شود و گاهی شاهد این موارد در پایان نامه های دانشجویی نیز دیده می شود که بسیار تاسف انگیز است.
وی تاکید کرد: حضور مستمر استاد راهنما و ایجاد هماهنگی لازم در مباحث علمی در دانشگاه ها موجب می شود که شاهد تخلفات و تقلب های علمی در مقالات و پایان نامه ها نباشیم.
برخی قوانین آموزشی عامل بروز تخلفات علمی
معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر افزود: در قوانین مربوط به ارتقای اعضای هیات علمی و یا دسترسی به شرایط پایه کاری اساتید موضوع تولید مقاله ملاک نظر قرار دارد و باتوجه به اینکه این امر در رشد علمی کشور بسیار موثر بوده اما گاهی با آفت هایی نیز به همراه بوده است.
یزدان دوست گفت: اساتید و دانشجویان باید با مصداق تخلفات علمی آشنا شوند تا در انجام فعالیت های علمی و آکادمیک از بروز این نوع موارد جلوگیری شود.
وی با اشاره به لزوم آموزش اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: برخی از تخلفات علمی به صورت سهوی رخ می دهد که با آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان و اساتید می توان از بروز چنین مواردی جلوگیری کرد.
معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد: همچنین باید بر روی موضوع مالکیت معنوی فعالیت بیشتری در کشور صورت گیرد تا از بروز برخی تخلفات علمی جلوگیری شود.