نگاهی علمی به بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های مجازی ایران از تاریخ ۱۴ آبان ماه سال جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز شده و تا ۲۱ این ماه ادامه دارد.

براساس این گزارش برگزاری نمایشگاه مطبوعات ایران فرصتی است تا ارتباط نزدیکی میان مردم به عنوان مخاطبین اصلی رسانه ها، به وجود بیاید و از طرفی دیدار مستقیم مسئولان با رسانه ها،برگزاری گفتگوها و نشست های خبری در کنار جاذبه های غرفه ها قوام بیشتری به افزایش اطلاعات خبرنگاران می دهد.

رشد ۲۵ درصدی حضور رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات

به گفته قائم مقام بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در سال جاری میزان ثبت نام رسانه ها با رشد ۲۵ درصدی همراه بود به طوری که بیش از ۱۰۰ رسانه برای نخستین بار در نمایشگاه حضور یافتند

مهران عباسی انارکی با بیان اینکه  با بررسی های انجام شده، درحدود ۸۰۰ رسانه امسال در نمایشگاه حضور داشتند، افزود:نشریات دانشگاهی و نشریات تخصصی امسال نیز غرفه‌های جداگانه‌ای داشتند که به صورت تجمیعی نشریات متعدد خود را به معرض دید مردم قرار دادند.

وی به حضور ادارات کل ارشاد تمام استانها  به نمایندگی از مطبوعات محلی کشور در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ۶ تشکل صنفی، ۲۱ غرفه متعلق به کسب و کار مرتبط با حوزه مطبوعات و حدود ۲۰ روابط عمومی دستکاه های دولتی، در کنار ۸۸ رسانه منطقه ای و استانی، برای حضور در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

nama

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، حضور چند ساعته در نمایشگاه مطبوعات فرصتی فراهم آورد تا گزارشی از آن تهیه کنم،امسال غرفه های تخصصی بیشتر از سال گذشته بود، حضور جوانانی که چهره خود را با ماسک پوشانده و یا رنگ کرده بودند از نکات جالب نمایشگاه بود؛آن ها با روزنامه هایی که بردست داشتند بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب کرده و نشریه مورد نظر را به دست فرد می دادند.

در وسط نمایشگاه هم مکانی برای نشستن و مطالعه کردن مردم وجود داشت که استقبال بی نظیر عموم برای خواندن نشریات در این دوران رسانه های مجازی قابل تأمل بود!

با توجه به اینکه ساعت ورود ما ۱۱ ظهر بود و تنها ۳ ساعت فرصت حضور در نمایشگاه داشتیم ولی توانستم با چند تن از غرفه داران رسانه های  حوزه علمی و پژوهشی گفتگو کنم.

پرکردن جای خالی پژوهش در حوزه هنر

فصلنامه « پژوهش هنر »که با صاحب امتیازی دانشگاه اصفهان،مدیرمسئولی فرهنگ مظفر و سردبیری مهدی حسینی در حال چاپ است.

مدیراجرایی فصلنامه «پژوهش هنر» در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه از سال ۹۲ فعالیت نشریه در حوزه بررسی و تحقیق هنر آغاز شد، گفت: هدف از راه اندازی این فصلنامه آموزشی،پژوهشی و تحلیلی ،پرکردن جای خالی پژوهش در حوزه هنر بود .

عرفانه محبی با اشاره به اینکه در هر شماره نشریه سعی داریم تا به یک موضوع هنری بپردازیم، افزود: تاکنون به موضوعات متنوعی در خصوص پرچم ایران،کارآفرینی در هنر و…پرداخته ایم.

وی با بیان اینکه با استفاده از مقالات علمی که از سوی استادان دانشگاه به دست ما می رسد سعی داریم تا به صورت علمی و منسجم در حوزه هنر کار کنیم.، اضافه کرد:معمولا پیش از آغاز جمع آوری مطالب به استادان دانشگاه فراخوان می دهیم تا مطالب علمی و پژوهشی و آموزشی در حوزه هنر را برای ما ارسال کنند.

اطلاعات کاربردی در حوزه نفت

نشریه «هفته نامه» دانش نفت به عنوان نخستین نشریه تخصصی در حوزه نفت ایران، با صاحب امتیاز و مدیرمسئولی احمد مددی طائمه در حال فعالیت است.

مسئول روابط عمومی نشریه صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه  بیش از ۱۰ سال از انتشار نشریه می گذرد، گفت:هدف از راه‌اندازی این نشریه ، ارائه اطلاعات علمی در حوزه نفت است.

ghorfe

افزایش اطلاعات عموم نسبت به تروریسم

ماهنامه «راه نما» با صاحب امتیازی بنیاد هابیلیان «خانواده شهدای ترورکشور» و مدیرمسئولی سیدمحمدجواد هاشمی نژاد است که از سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد.
ماهنامه راه‌ نما(مطالعات بین‌المللی تروریسم) با هدف  تبیین کننده نقشه راهی  که خانواده شهدا و جانبازان ترور کشور پرچمدار آن هستند، شروع به فعالیت کرده است؛این نشریه سعی دارد گروه‌های تروریستی  را بیشتر به عموم مردم معرفی کند، سخنگوی مطالبات حقوقی شهدا و جانبازان ترور کشور باشد و وظیفه روشنگری را در باره  این گروه‌ها در جامعه جهانی  بر عهده گیرد.

به گفته مسئول غرفه ماهنامه «راه نما» با اطلاعاتی که درباره تروریسم بین الملل  به جامعه می‌دهد سعی در افزایش آگاهی عمومی نسبت به ترور دارد؛این نشریه از آبان ماه سال جاری قرار است با نام جدید«مطالعات تروریسم)منتشر شود.

مجله‌ای برای دانشجویان حقوق

مجله پژوهش های حقوقی هم با صاحب امتیازی مؤسسه مطالعات وپژوهش های حقوقی شهر دانش با مدیرمسئولی دکتر وحید اشتیاق و سردبیری دکتر سید قاسم زمانی از اوایل دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

مسئول غرفه مجله پژوهش های حقوقی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این دوفصلنامه آگاهی قشر دانشجوی حقوق درباره پژوهش‌های انجام شده در این حوزه است،گفت:معمولا پژوهشکده‌ها هم از این نشریه برای افزایش اطلاعات مخاطبین خود استفاده می کنند.

جمشیدویسی بیان کرد:در دوفصلنامه پژوهش های حقوقی به موضوعات  تخصصی حقوق جزا وخصوصی می پردازیم و تنها برای دانشجویان حقوق قابل فهم و استفاده است.

در میان نشریات علمی و تخصصی سامانه های علمی هم حضور داشتند ، غرفه سامانه مجلات علمی-پژوهشی که از سال ۸۰ راه۲اندازی شده است، یکی از آن ها بود.

سامانه های علمی ، راهی برای کسب اطلاعات

این سامانه با گردآوری اطلاعات عمومی درباره نشریات دانشگاهی و مجلات علمی سعی در افزایش آگاهی درباره این منابع دارد.

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (( SID مخفف واژه انگلیسی Scientific Information Database به معنی پایگاه اطلاعات علمی می باشد، این مرکز وابسته به جهاد دانشگاهی و تحت نظارت شورای علمی است.

  پایگاه اطلاعات علمی در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد و وابسته به جهاد دانشگاهی است ؛در حال حاضر این پایگاه به عنوان بانک جامع و روز آمد منابع علمی کشور شامل بانک های متنوع و متعددی است که خدمات و سرویس های گوناگونی را به جامعه علمی کشور ارائه می دهد.

 این پایگاه با هدف ترویج و اشاعه اطلاعات علمی و سهولت دسترسی پژوهشگران، محققان و کاربران به منابع علمی در راستای توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور، فعالیت نموده و به عنوان تنها بانک دسترسی آزاد (Open Access) منابع علمی در کشور، اصل مقالات را به صورت نامحدود در اختیار کاربران خود قرار داده است.

namaysh mat

حمایت مسئولان برای ارتقای کیفی نشریات

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران، با توجه به افزایش تولید علم در کشور  و ارتقای رسانه های علمی –تخصصی از سوی دیگرلازم است تا مسئولان فرهنگی با حمایت بیشتر از این رسانه ها که برپایه محتوای فکری قشر علمی بنیان نهاده شده‌اند، کیفیت این رسانه ها را بالا برده و اقبال عموم جامعه را نسبت به رسانه هایی که با نگاه تخصصی به حوزه کاری و شغلی  آنان می پردازند، بیشتر کنند.

 بی شک با افزایش نگاه تخصص گرایی به رسانه های کشور هم برمعلومات افراد شاغل در حوزه‌های مختلف افزوده می شود و هم در میان رسانه ها به تناسب درآمدزایی و کسب علاقمندی مخاطبین، رقابت بیشتری به وجود می آید و همین امر سبب می شود تا رسانه ها نسبت به ارتقای کیفی محتوا بیشتر تلاش کنند.

 انتهای پیام:ن.ک/

پیمایش به بالا